آزادی یک شهروند ایران از قید آدمربایان درهرات

يك تبعه ايراني كه دو روز قبل درشاهراه هرات اسلام قلعه اختطاف شده بود درعمليات نيروهاي امنيتي آزاد و صبح  روز شنبه رسما ازسوي والي هرات به مسئولان كنسولگري ايران تسليم داده شد.

مقامهای محلی درهرات میگویند: جواد محمدى تبعه كشور ايران است، كه دو روز قبل در مسير شاهراه هرات اسلام قلعه از سوى افراد ناشناس اختطاف گردیده بود.2

عبدالروف احمدی سخنگوی قوماندان امنیه هرات میگوید: این فرد راننده ی موترهای تانکر گاز بوده است که دو روز قبل از منطقه ی قدوس آباد ولسوالی کهسان در مسیر شاهراه اسلام قلعه – هرات ربوده شده بود.

وی افزود: نیروهای پولیس پس از دریافت اطلاع از این موضوع دست به کارشده و عملیات مشترکی را در آن منطقه راه اندازی نمودند، که در کمتر از 24 ساعت موفق شدند تا این تبعه ی کشور ایران را از قید آدم ربایان نجات دهند.

سخنگوی پولیس هرات میگوید: در پيوند به این قضيه پنج نفر مظنونين گرفتار گرديده ویکتن دیگر که متهم اصلی است، موفق به فرار شده است.

به گفته ی احمدی: این تبعه ی کشور ایران صبح امروز شنبه طى مراسم خاصی با حضور داشت محمد آصف رحيمى والى هرات، رسمآ به سركنسول جمهورى اسلامى ايران درهرات تحويل داده شد.

وی افزود: درين مراسم والى هرات از تلاش نيروهاى امنيتى هرات به نيكويى يادآورى نموده و اجراآت و دستآوردهاى نيروهاى امنيتى به خصوص پوليس هرات را نسبت به سال گذشته قابل ستايش خواند.

عبدالروف احمدی میگوید: سرکنسول کشور ایران به منظورتقدیر از عملکرد نیروهای امنیتی هرات، لوح سپاس و نشان كشور جمهورى اسلامى ايران را به مل پاسوال محمد ايوب انصارى قوماندان امنيه ولايت هرات اهدأ نمود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top