آموزش انداخت توپ های دی سی 122 میلی متری برای افسران اردوی ملی در حوزه غرب

هم زمان با اینکه مذاکرات صلح افغانستان به مراحل اساس خود رسیده است، اینجا در هرات ده ها نظامی افغان آموزش های پیشرفته ی نظامی را زیر نظر استادان خارجی سپری میکنند. مسئوولان قول اردوی 207 ظفر در حوزه غرب کشور، آموزش حرفه ‌یی شدن نیروهای افغان را یک ضرورت عنوان کرده، میگویند: این افسران اردو در بخش توپچی‌گری و سوق و اداره آموزش می بینند، که در قسمت توانمند سازی نیروهای امنیتی افغان در صحنه های نبرد، موثر میباشد.

این ها کسانی اند که با توپ‌ها سروکار دارند، آنان اینجا میاموزند تا هرگاه سربازان پیاده درمیدان نبرد، به پشتیبانی شان نیاز داشته باشند، برای حمایت شان اقدام‌ کنند.

مقام های در قول اردوی 207 ظفر میگویند: طی یک سال گذشته، این چهارمین دور از افسران اردوی ملی است، که دوره ی آموزش انداخت توپ های دی سی 122 میلی متری را توسط نیروهای حمایت قاطع در کمپ آیرینا (مقر آیساف) در حوزه ی غرب کشور آموزش های مسلکی می بینند.

دگرمن صالح محمد آمر عملیاتی قول اردوی 207 ظفر میگوید: در هر دوره ی آموزشی سلاح های سقیله، درحدود 35 تا 40 افسر و بریدمل اردوی ملی شرکت میکنند، که پس از دریافت سند فراغت این افسران تجارب خودرا با دیگر همقطاران شان نیز شریک میسازند.

از سوی هم دگروال عبدالغنی مدیر اوپرواسیون قول اردوی 207 ظفر نیز این آموزش ها را برای توانمند سازی نیروهای افغان موثر خوانده میگوید: که در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان با آموزش های مسلکی از توانمندی بالای در مقابل مخالفان مسلح دولت برخوردار شده اند.

از طرفی هم مقام های نیروهای حمایت قاطع بر ادامه اموزش نیروهای نظامی افغان برای مقابله با حملات گروههای مخالف مسلح تاکید میکنند.

آنان میگویند: دولت افغانستان را به بالابردن مهارت نیروهای جنگی و افزایش ظرفیت نیروهای دفاعی کمک میکنند و آموزش نیروهای نظامی افغان را با هدف تعلیم نیروهایی توانا، حرفه ای و برای کمک به  ثبات در آینده افغانستان میدانند.

تورن بی سور قوماندان توپچی نیروهای حمایت قاطع در حوزه غرب میگوید: “نسبت به روزهای اولی که این افسران افغان در اینجا آمده بودند، اعتماد به نفس بالای پیدا کرده و آموزش های جدیدی را آموخته اند، که میتوانند مستقلآنه عملیات های را، راه اندازی نمایند و استفاده ی درستی از انداخت توپ های دیسی بنمایند.”

جگرن کلیپ مشاور نیروهای حمایت قاطع در قول اردوی 207 ظفر هم میگوید: “هدف ما تقویت و افزایش ظرفیت نیروهای امنیتی افغان است و در حال حاضر مشترکآ با تیم آموزشی استفاده از سلاح های سقیله ی آیالات متحده ی آمریکا، این انداخت ها و آموزش ها را انجام میدهیم، بنابر این، بسیارمهم است که ما توجه مان را به گونۀ مستقیم بر این نیروها متمرکز سازیم.”

درهمین حال سربازانی که از این دوره ی آموزشی انداخت توپ های 122 میلی متری فارغ شده اند، از تامین امنیت برای مردم افغانستان اطمینان میدهند.

این سربازان از اینکه بصورت مسلکی آموزش های انداخت توپ را یاد گرفته اند، خرسند استند و میگویند: زمانیکه به وظیفه ی عملیات‌ها بروند، به‌خاطر از بین بردن دشمنان مردم افغانستان، این کار برایشان موثر خواهد بود.

آن طوریکه مقام ها در قول اردوی 207 ظفر میگویند: از این پس، این نیروها در عملیات تهاجمی علیه گروه‌های مخالف مسلح دولت نقش عمده‌ای دارند، به دلیل اینکه از توانایی و تحرکات بالا برای حمله به مواضع طالبان مسلح در مناطق مختلف برخوردار شده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top