از اُفت درسی در میان دانشجویان تا سیستم فرسوده‌ای دانشگاه‌ها

روزانه صدها جوان دختر و پسر با تمام دورنمای پُر از آرزوی خود، دروازه دانشگاه‌های خصوصی و دولتی را دق‌الباب می‌کنند، تا اینکه رویاهای زندگی خود را به حقیقت تبدیل کنند.

با اینکه دانشجویان از ورود به دانشگاه خوش‌حال هستند اما چالش‌های موجود اجتماعی و سیاسی در برابر برخی‌ها، سبب شده تا اُفت درسی در مراکز تحصیلی به‌وجود آید.

شماری از دانشجویان و استادان دانشگاه دلیل اُفت تحصیلی در کشور را، فراهم نبودن زمینه‌ای کار برای فارغ‌التحصیلان، نبود یک سیستم درسی معیاری، چالش‌های اجتماعی و مبهم بودن اوضاع سیاسی در کشور عنوان می‌کنند.

لیلا ابراهیمی یک‌تن از دانشجوی طب در ولایت هرات می‌گوید اکنون او بر خلاف میل خود و علاقه‌ای خانواده‌اش رشته‌ای طب را می‌خواند.

او گفت خانواده‌اش هشدار داده اند یا باید طب بخواند یا هیچ و ادامه داد که مجبور است پنج‌سال دیگر را با رشته‌ای تحمیلی خانواده‌اش سپری کند.

نعیم الکوزی دانشجوی اقتصاد می‌گوید سال اول علاقه‌ای زیادی برای درس داشت اما وقتی کتله‌ای عظیمِ از فارغ‌التحصیلان را بی‌کار می‌بیند، علاقه‌اش نسبت به درس کم شده است.

الکوزی گفت چالش‌های سیاسی و اجتماعی موجود در کشور، بر روان دانشجویان اثرات منفی گذاشته و مانند او شمار زیادی از هم‌قطاران‌اش را بی‌علاقه ساخته است.

با این‌حال شماری از استادان دانشگاه اُفت تحصیلی در میان دانشجویان را تایید می‌کنند و می‌گویند ناامنی‌های موجود در کشور، عدم دورنمای روشن از آینده کاری و نبود یک سیستم معیاری درسی در دانشگاه‌ها، عوامل عمده‌ای اُفت درسی است.

داوود عرفان از استادان دانشگاه، موجودیت فساد گسترده در روند استخدام ادارات و فرسوده بودن سیستم‌های اداری در دستگاه دولت را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید که این عوامل سبب شده تا جوانان دانشجو از ادامه‌ای تحصیل دل‌سرد شوند.

آقای عرفان تاکید نمود که سیستم حفظ و نوشتن مضامین درسی دانشگاه در آزمون‌ها، سبب شده تا شکافَ عمیقی میان آموخته‌های دانشجویان در دانشگاه و کار در صحنه‌ای عمل به‌وجود آید.

او تاکید نمود که باید سیستم درسی دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و سیستم نوین تدریس جایگزین سیستم‌های کهنه و فرسوده شود.

از سوی‌هم شمار دیگر از استادان دانشگاه علاقه نداشتن دانشجویان به مطالعه را چالش بزرگ برای دورنمای آینده آنان عنوان می‌کنند.

نعمت‌الله سروری استاد دانشکده خبرنگاری می‌گوید در حال حاضر بیشتر از پنجصد دانشجو در دانشکده خبرنگاری مصروف فراگیری علم هستند و روزانه تنها ده دانشجو به کتاب‌خانه مراجعه می‌کنند.

آقای سروری در ادامه افزود طی چهار سال‌ پسین عوامل گوناگونِ سبب شده تا ما شاهد اُفت بیست درصدی درسی دانشجویان باشیم و دلایل عمده‌ای این اُفت درسی تکنولوژی  جدید و ندانستن استفاده درست از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

دانشگاه دولتی هرات از جمله بزرگترین دانشگاه‌ها در کشور می‌باشد، در حال حاضر در کنار دانشگاه دولتی چندین دانشگاه خصوصی نیز فعالیت دارند که سالانه صدها تن از این مراکز تحصیلی سند فراغت می‌گیرند.

گزارش: زینب‌ سپهری

ویرایش: ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top