اشتراک هشت‌تن از فرهنگیان هرات در یک سمپوزیم بین‌المللی در ترکیه

قرار است برای اولین‌بار هشت‌تن از فرهنگیان و استادان دانشگاه هرات به‌خاطر شرکت در یک سپوزیم بین‌المللی روابط ترکیه و افغانستان وارد کشور ترکیه شده و مقالات علمی‌شان را به خوانش بگیرند.

علی‌ارغون چینار رییس دفتر تیکا آژانس انسجام همکاری‌های صدارت عظمای ترکیه در ولایت هرات هدف این سمپوزیم بین‌المللی را معرفی فرهنگ و آثار ادبی هر دو کشور بیان می‌کند.

آقای چینار در یک کنفرانس خبری گفت این برنامه فرهنگی، برای اولین‌بار از سوی موسسه تیکا و همکاری دانشگاه آنادولوی ترکیه برگزار شده است که  در تحکیم روابط دو کشور با ارزش می‌باشد.

وی تاکید نمود که اشتراک کنندگان مقالات علمی و ادبی خویش را در این برنامه به خوانش می‌گیرند و مردم ترکیه را با فرهنگ و عنعنات شهروندان افغان آگاه می‌سازند.

از سوی هم داکتر احمدغنی خسروی استاد دانشگاه هرات می‌گوید در این سفر آنان تلاش خواهند کرد تا روابط ترکیه با افغانستان را به بحث گرفته و همچنان در قسمت جذب کمک‎های دانشگاه‌های ترکیه به طرف دانشگاه هرات تلاش خواهند کرد.

آقای خسروی تاکید نمود مقالات که از سوی اشتراک کنندگان ترتیب شده شامل بخش‌های مختلف از جمله فرهنگی، ادبی و عرفانی، تصوفی و غیره می‌باشد.

در همین‌حال ماریا بشیر فعال حقوق زنان و یک‌تن از اشتراک کنندگان در این سمپوزیم می‌گوید وی تلاش دارد تا نقش زنان در افغانستان را به بحث بگیرد و در مورد برنامه‌های بعدی برای زنان افغان نیز وارد صحبت شود.

او گفت رنج‌های که زنان افغان در طول چندین سال گذشته متحمل شده اند و صبوری آنان نیز مورد بحث قرار خواهد داد.

سمپوزیم بین‌المللی روابط ترکیه و افغانستان از سوی دفتر تیکا آژانس انسجام همکاری‌های صدارت عظمای ترکیه و دانشگاه آنادولوی این کشور برای مدت دو روز به تاریخ 26 و 27 نوامبر سال‌جاری در اسکی شهر ترکیه برگزار می‌گردد.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top