اعتراض بازمانده گان افغانهاي كه درايران مورد تيرباران قرار گرفته اند

ده ها تن از اقارب و بازمانده گان افغانهايي كه اخيرا” درداخل خاك ايران مورد تيرباران ايراني ها قرارگرفته اند، امروز در یک تجمع اعتراض آمیز در هرات خواهان انتقال اجسادفرزندان شان به خاک افغانستان شدند و از دولت آن كشور خواستند تا از تداوم این روند جلوگیری صورت گیرد. اين افراد که باشنده گان مناطق مرزی هرات میباشند عصر امروز در مقابل ساختمان مقام ولایت هرات صف کشیدند و ادعا نمودند که در جریان دو ماه اخیر سال روان بیش از 20 تن از اقاربشان كه به منظوركاربه كشورايران سفركرده بودند، از سوی نيروهاي مرزي حکومت ایران هدف گلوله باران قرارگرفته اند.

شماری ازخانواده هاي بازمانده گان افغانهاي كه به منظوركاربه كشورايران رفته بودن ودرداخل خاك آنك كشور مورد تيرباران ايراني ها قرار گرفته اند، با تجمع درمقابل ساختمان دفتروالي هرات ازدولت افغانستان خواستار انتقال جنازه هاي فرزندانشان ازايران به افغانستان شده اند.

آنان اعدا ميكنند كه در حال حاضر کشور ایران اجساد اقاربشان را به آنان نداده وآنهارا درشهرك تايباد آن كشور دفن كرده است.

به گفته اين مردم: دربرج ششم سال روان دردوريداد جداگانه، كشورايران 23 تن ازاقارب شان را كه به هدف كار قصد رفتن به ايران را داشته اند مورد تيرباران قرارداده است.

این افراد هشدار میدهند در صورتیکه دولت افغانستان بصورت جدي اين موضوع را مورد برسي قرار ندهد، آنان خود دست به كارشده وانتقام خون فرزندان شان را ازايراني ها ميگيرند.

همچنان یکتن ديگر از باشنده گان ولسوالی کهسان ولایت هرات میگوید: دوماه قبل برادرش جهت کار به کشور ایران رفته بود، اما بعد از گذشت چند روز خبر شدند که نیروهای انتظامی ایران برادرش را هدف گلوله باران قرارداده وكشته اند.

در همین حال محی الدین نوری سخنگوی والی هرات میگوید: در تلاش اند تا به زودترین فرصت جنازه های افراد اعدام شده را از مقامات ایرانی دریافت نموده و به اقاربشان تسلیم نمایند.

خواستیم در این زمینه با مسولان قنسولگری کشور ایران در هرات صحبت نماییم اما موفق به انجام این کار نگردیدیم.

هرات با کشور ایران همسرحد است و گفته میشود سالانه تن ازشهروندان افغان به هدف كاريابي از طریق مناطق مرزی این ولایت به کشور ايران میروند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top