اعتراض باشنده گان ولسوالی های شرق هرات مبنی بر عدم ساخت سرکت هرات – چشت شریف

امروز در هرات باشندگان 4 ولسوالی‌ این ولایت طی یک گرد همآیی خواستار آسفالت سرک هرات – چشت شریف شدند. آن‌ها مقام‌های دولتی را به دروغ‌گویی متهم کرده میگویند: در ده سال گذشته دولت مردان به وعده‌های خود به مردم این ولسوالی عمل نکرده‌اند. معترضین هشداری میدهند که اگر تا بیست روز آینده دولت مرکزی اقدام عملی وجدی برای آغاز کار این سرک روی دست نگیرید، سرک هرات – چشت شریف را بروی موتر های باربری و معادن سنگ مرمر بسته خواهند کرد. مسوولان محلی میگویند: کار درقسمت دیزاین این شاهراه جریان دارد، اما هنوز بودجه که دولت ایتالیا وعده کرده بود در پارلمان این کشور پاس نشده است.

شاهراه هرات – غور، دهلیز اصلی افغانستان، سال­هاست که این شاهراه حیاتی مخروبه مانده و حکومت در قسمت آسفالت آن توجهی نکرده است.چشت شریف 2

این بی توجهی حکومت، اعتراض جدی باشندگان ولسوالی‌های چشت شریف، اوبه، پشتون زرغون، کروخ ولایت هرات و باشندگان غور را به دنبال داشته است.

دراین تجمع اعتراضی بزرگان قوم، موی سفیدان و نماینده­های شوراهای مردمی بیست روزه به حکومت مهلت تعین کرده اند که اگر طی این مدت به خواست قانونی آنها توجهی صورت نگیرد شاهراه را برروی ترافیک مسدود میکنند.

تا حالا بارها باشندگان هرات و غور نسبت به بی توجهی حکومت درقسمت شاهراه هرات – غور دست به اعتراض زدند.

معترضان می­گویند: حکومت همواره وعده­های دروغین به مردم  داده است وهرگز به این وعده­ها عمل نکرده است.

باشندگان این ولسوالی­ها می­گویند: به دلیل خرابی راه، بارها بیماران در این مسیرجان باختند و فرآورده­های زراعتی آن­ها همواره فاسد و ازبین رفته است.

از سوی دیگر مسوولان اداره محلی هرات می­گویند: تاحالا بارها مکاتب مشخصی بخاطرعملی­شدن کار شاهراه هرات – غور به مرکز فرستاده اند اما توجهی در زمینه نشده است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می­گوید: همچنان بودجه که دولت ایتالیا در زمینه ساخت این شاهراه به اداره محلی وعده کرده است، هنوز از سوی پارلمان این کشور پاس نشده است.

شاهراه هرات –غور که ولایت­های غربی را به مرکز و شرق کشور وصل می­سازد حدود 860 کیلومتر طول دارد.

این شاهراه دهلیزاصلی افغانستان است که در صورت ساخت، مسیرهرات – کابل را کوتاهتر می­سازد و تحول جدی در وضعیت اقتصادی ولسوالی­ها و ولایت­های این مسیرخواهد آمد.

قبل از این نیز باشندگان ولایات غور، دایکندی و بامیان خواهان اعمار این سرک در مناطق شان، از سوی دولت افغانستان شده‌اند.

درحال حاضر گفته می‌شود که به دلیل خرابی زیاد این جاده، فاصله ۱۷۰ کیلومتری چشت شریف تا شهر هرات، نه ساعت طول می‌کشد تا به وسیله موتر پیموده شود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top