افزایش بی‌شمار جوانان هرات به دود قلیان

فضای آنجا کاملا دود آلود بود و موزیک آرامِ سکوت سالون را شکسته و در کنار هر کدام از دیوارهای سالون، تخت‌های با چیدمان سنتی، دیزاینَ خاص داشت.

بالای هر کدام از تخت‌ها، جوانان و نوجوانانِ نشسته بودند و درکنار موزیک آرام، از غُل‌غُل چلم نیز لذت می‌بردند.

در گوشه‌ای جوانی تنها نشسته بود که چهراش پریشانی فراوانِ را نمایش می‌داد اما چشمان‌اش چنان دنبال دود قلیان می‌رفت که گویا تمامی آرزوهایش با این دود به فضا می‌رود.

سلطان‌احمد در جواب این سوال که چرا به دود خیره شده است گفت گاهی خیره شدنم به دود این معنی  را می‌دهد که زندگی‌ام در کنار این چلم میوه‌ای مانند این دود نابود می‌شود.

او که ده‌سال است چلم میوه‌ای استفاده می‌کند، می‌گوید فقط اوقات بی‌کاری خود را این‌جا می‌گذراند.

با این‌حال شماری از شهروندان هرات نبود مکان‌های مناسب تفریحی در داخل و اطراف شهر را دلیل اصلی رجوع قابل ملاحظه‌ای جوان به قلیان می‌دانند.

شریف احمد یک‌تن از شهروندان هرات به این باور است که حکومت باید زمینه کار مناسب را برای شهروندان فراهم سازد و در کنار این، مکان‌های مناسب و استندرد تفریحی را نیز ایجاد نماید.

اما مسوولان صحی در مورد اضرار چلم‌میوه‌ای می‌گویند که با کشیدن هر دود از قلیان، 45 سی‌سی دود داخل ریه‌ها شده اما در سیگار تنها 9 سی‌سی دود داخل ریه‌ها می‌گردد.

داکتر احمدشاه مشفق آگاه مسایل صحی در هرات به این باور است که ضرر قلیان به‌مراتب از دیگر نوع دخانیات بیشتر بوده که در ابتدا فرد را به مشکلات تنفسی دچار ساخته و آهسته‌آهسته او را به‌مشکلات قلبی و در نهایت شخص را به‌ پوکی‌استخوان دچار می‌سازد.

این مسوول صحی در ادامه افزود که کشیدن یک قلیان از ابتدا تا انتها، برابر به‌استفاده‌ای سی تا پنجاه نخ‌سیگار می‌باشد و در مکان‌های سربسته، ضرر قلیان دو برابر می‌شود.

از سوی هم مسوولان اداره مبارزه با مواد مخدر هرات رجوع بیش از حد جوانان به قلیان را تایید می‌کنند و می‌گویند که اداره‌شان در تلاش‌است تا روی یک برنامه‌ای مشخص، تمامی کافی‌شاپ‌ها را جمع‌آوری کند.

غلام جیلانی دقیق رییس اداراه مبارزه با مواد مخدر هرات گفت چون بیشتر کافه‌داران سرمایه‌ای زیادی بالای این‌کار گذاشته‌اند، حکومت به‌خاطر این‌که این افراد متضرر نگردند در مرحله‌ای اول به‌آنان تذکر داده‌است تا کافه‌هایشان را جمع‌آوری کنند اما در مراحل بعدی از سوی نیروهای امنیتی، قلیان‎هایشان ضبط خواهد شد.

با این حال مسوولان اداره محلی هرات نیز به این باور هستند که تمام ناهنجاری‌های اجتماعی از این‌جا سرچشمه می‌گیرد و تلاش دارند تا با هم‌کاری نیروهای امنیتی کشور جلو این مکان‌ها را بگیرند.

با آنکه سلطان‌احمد از اضرار قلیان نیز آگهی دارد در جواب این پرسش که چرا استفاده می‌کند، گفت حالا به این‌کار معتاد شده‌است و ادامه داد افرادِ هستند که پس از استفاده دوامدار از قلیان، به انواع مواد مخدر دچار شده‌اند.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top