افزایش شصت درصدی محصولات خربوزه و هندوانه در بادغیس

مسوولان اداره زراعت بادغیس می‌گویند امسال محصولات خربوزه و هندوانه در این ولایت نسبت به سال‌های گذشته شصت درصد افزایش را نشان می‌دهد.

عبدالعزیز حلیم‌یار رییس زراعت ولایت بادغیس می‌گوید بارندگی‌های پی‌درپی، توزیع تخم‌های اصلاح‌شده، خریطه‌های مخصوص محصولات پالیزها و خریداری شفیره‌ها سبب شده تا تولیدات پالیزها به‌رقم چشم‌گیر افزایش یابد.

وی گفت که در سطح حوزه‌غرب فرآورده‌های خربوزه و هندوانه بادغیس از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است.

با این حال شماری از کشاورزان در این ولایت از افزایش تولیدات خود ابراز خرسندی می‌کنند و می‌گویند حاصلات پالیزهای‌شان امسال نسبت به سال‌های پسین رضایت بخش می‌باشد.

این کشاورزان اما از عملکرد اداره محلی راضی نبوده و می‌گویند که آنان با زحمت‌های فراوان این محصولات را در کنار سرک، بازار و یا هم در امتداد دریای قلعه‌نو مرکز ولایت بادغیس به‌بهای اندکی به‌فروش می‌رسانند.

کشاورزان از حکومت می‌خواهند تا یک مارکت برای فروش محصولات زراعتی‌شان ساخته و هم‌چنان یک سردخانه نیز ضرورت جدی برای این ولایت می‌باشد.

از سوی هم رییس زراعت بادغیس مشکلات کشاورزان را تایید کرده و نبود مارکت‌های مناسب برای فروش فرآورده‌های پالیز را وا بسته به عدم موجودیت راه‌های مناسب‌ترانسپورتی و مارکت‌های بیرون از ولایت می‌داند.

آقای حلیم‌یار گفت آنان در نظر دارند در آینده نزدیک یک سردخانه را برای نگهداری محصولات کشاورزان این ولایت ایجاد کنند.

با این حال آگاهان اقتصادی به این باور هستند که حکومت باید تلاش‌های جدی‌تری به‌خاطر رشد زراعت در کشور انجام دهد تا بر شکوفایی اقتصاد افغانستان افزوده شود.

بادغیس از آن دست ولایاتِ است که بیشتر از هشتاد و پنج فیصد آن را زمین‌های للمی تشکیل داده و مردم در این ولایت اکثراً با پیشه‌ی کشاورزی مشغول هستند.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top