افزایش 12 درصدی نقض حقوق بشر در هرات

واقعات نقض حقوق بشری درهرات امسال ۱۲ درصد نسبته به گذشته افزایش یافته است، مسوولان کمیسیون حقوق بشر هرات در مراسم تجلیل از روز جهانی حقوق بشر و روز ملی قربانیان جنگ در افغانستان میگویند: در یک سال اخیر بیش از هفتاد تن در جریان جنگ و انفجار ماین­ها در این ولایت کشته شدند که بیشتراین قربانیان زنان و کودکان هستند. درهمین حال مسوولان محلی در هرات می­گویند: بیشتردر ولسوالی­ها و مناطق دوردست حقوق شهروندان از سوی مخالفان مسلح دولت نقض و زیرپا می­شود.

هنوزهم به طور گسترده حقوق شهروندان افغان از سوی گروه­های مسلح مخالف دولت و حکومت افغانستان زیرپا می­شود.حقوق بشر

گفته میشود: نسبت به سال گذشته امسال موارد نقض حقوق بشر در هرات افزایش یافته است و مسوولان کمیسیون حقوق بشر هرات در مراسم روز جهانی حقوق بشر و روز ملی قربانیان جنگ افغانستان از افزایش دوازده درصدی تلفات ملکی در این ولایت سخن می­گویند.

سید عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون حقوق بشر هرات میگوید: این افراد ملکی یا در جریان جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح کشته شده اند و یاهم در نتیجه­ی انفجار ماین­ها جان های شانرا ازدست داده­اند.

از ناامنی­ها تا عدم دسترسی به آموزش و عدالت در مناطق دوردست و بیکاری از موارد عمده­ی نقض حقوق بشر در هرات به شمار می­رود.

آنگونه که مسوولان کمیسیون حقوق بشر در هرات می­گویند: تاهنوز دولت هم برای تامین حقوق اساسی شهروندان، چندان اقدام نکرده است.

در همین حال مسوولان محلی در هرات وضعیت حقوق بشری در شماری از ولسوالی­های این ولایت را تکان دهنده می­خوانند.

به گفته­ی داکتر معروف کبیری رئیس دفتر والی هرات مخالفان مسلح دولت در ولسوالی­ها با برگزاری محاکم صحرایی و تهدید، حقوق افراد ملکی را زیرپا می­کنند.

از روز جهانی حقوق بشر و روز ملی قربانیان جنگ در کشور در حالی تجلیل می­شود، که در جریان یک سال گذشته درگیری­های مسلحانه میان نیروهای امنیتی وطالبان مسلح دولت در غرب کشور افزایش یافته­است.

مسوولان کمیسیون حقوق بشر هرات وضعیت افراد ملکی در ولسوالی­ها به ویژه ولسوالی شیندند این ولایت را تکان دهنده می­خوانند.

کمیسیون حقوق بشر نگران وضعیت افراد ملکی در مناطق جنگی شیندند است، جایی که در روزهای اخیر شاهد درگیری­های خونین میان دو گروه از طالبان مسلح بوده­است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top