امضا تفاهم نامه یک میلیون دالری میان اداره ی زراعت هرات و دفتر FAO

تفاهم‌نامه‌ای به ارزش یک میلیون دالر میان اداره زراعت هرات و دفتر FAO (سازمان خوراک و زراعت ملل متحتد) به‌ منظور کمک به ۱۵ شرکت تولیدکننده ی محصولات زراعتی و مالداری به امضا رسید.

قرار است از این پول به‌هدف کمک به شرکت‌های مورد نظر در بخش پروسس و بسته بندی محصولات تولیدی‌شان تجهیزات تخنیکی زراعتی ومالداری خریداری و توزیع شود.

این تجهیزات که یک میلیون دالر ارزش دارد، از سوی دفتر FAO یا سازمان خوراک و زراعت ملل متحد، که زیر مجموعه ی یو، اس، اِ، آی، دی است، پرداخت میشود وقرار است بر علاوه هرات برای شرکت های تولیدی دو ولایت نیمروز وبادغیس نیز پرداخت شود.

عبدالصبور رحمانی؛ رییس اداره زراعت هرات میگوید: امضا تفاهم نامه میان اداره زراعت وموسسه FAO  در راستای پروسس، بسته‌بندی و صادرات محصولات زراعتی و مالداری ولایت هرات مؤثر تمام می‌شود.

براساس این تفاهم نامه برای چهار شرکت در بخش میوه خشک، پنج شرکت تولید لبنیات، وشش شرکت تولید غَله جات تجهیزات داده میشود.

پاویل بوریان، مدیر پروژه تقویت زنجیره ارزش مواد غذایی در غرب کشور گفت، که در این پروژه برای شرکت‌های پروسس و بسته‌بندی محصولات زراعتی و مالداری تجهیزات معیاری داده می‌شود.

ترجمه :

(این پروژه در سطح سه ولایت زون غرب فعالیت خواهد کرد که اولیت تفانامه در هرات امضا شده و در آن عمده ترین شرکت ها از میان شرکت های زیاد انتخاب شدند.)

با این حال شماری از شرکت داران نیز امضا این تفاهم نامه را درمعیاری سازی پروسس تولیدات داخلی وافزایش صادارات این محصولات به کشور مختلف جهان تاثیر گذار میدانند.

این شرکت داران در هرات میگویند، که با بهره‌گیری از تجهیزاتی که تا چهار ماه دیگر دفتر FAO  در اختیارشان قرار می‌دهد، خواهند توانست که محصولات باکیفیتی را در بازارهای جهانی عرضه کنند.

مشکلات در بخش پروسس و بسته‌بندی محصولات زراعتی افغانستان مانع از صدور و عرضه این محصولات به کشورهای اروپایی و امریکایی شده‌است.

مسؤولان ریاست زراعت هرات ابراز امیدواری می‌کنند که با امکانات و تجهیزاتی که دفتر FAO در اختیار ۱۵ شرکت تولیدکننده مواد زراعتی و لبنیات قرار می‌دهد، حجم صادرات هرات به کشورهای خارجی افزایش پیدا کند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top