اهدای بیش از یک صد پایه کامپیوتر از سوی قول اردوی 207 ظفر به معارف ولایت هرات

قوماندانی قول اردوی 207 ظفر در غرب کشور بیش از یک صد پایه کامپیوتر را به معارف ولایت هرات کمک نمود.

جنرال نورالله قادری قوماندان قول اردوی 207 ظفر میگوید: این همکاری به سلسله ی کمک های همیشه گی وزارت دفاع ملی کشور به خانواده ی معارف کشور است.

وی افزود: هدف از اهدای این کامپیوترها، دسترسی بیشتر متعلیمن به تکنولوژی روز است و ارتقاع سطح دانش، شاگردان معارف میباشد.

درهمین حال ریاست معارف هرات، این همکاری نیروهای اردوی ملی در غرب کشور را تأثیرگذار دانسته و می‌گوید، توزیع 105 پایه کامپیوتر برای معارف هرات و دانش آموزان این ولایت، کمک بزرگی است.

روح الله ازهد رئیس معارف هرات، حمایت نیروهای اردوی ملی از معارف را در رشد وضع این نهاد تعلیمی، آموزشی و بلند رفتن انگیزۀ دانش ‌آموزان موثر میخواند.

این درحالیست که چندی قبل نیز قوماندانی قول اردوی 207 ظفر 40 پایه کامپیوتر را به معارف ولایت هرات اهدا نمود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top