اولین نمایشگاه تولیدات داخلی و کنفرانس اقتصادی در بادغیس افتاح شد

برای نخستین بار در بادغیس نمایشگاه تولیدات داخلی و کنفرانس اقتصادی سه روزه با اشتراک بیش از ۳۵ شرکت از ولایات هرات و بادغیس از سوی رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افتتاح شد. داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه ی کشورحین افتتاح این نمایشگاه گفت که برگزاری چنین برنامه های میتواند در معرفی تولیدات داخلی کشور موثر تمام شود.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه و کنفرانس اقتصادی درشهرقلعه نو مرکز ولایت بادغیس در کنار رئیس اجرائیه  حکومت وحدت ملی، تعدادی از وزراء زراعت، فواید عامه، انرژی و آب، معارف، رئیس اداره ارگان های محلی، رئیس دارالانشاء شورای وزیران و شماری دیگرازمقامهای بلند پایه دولتی اشتراک داشتند.

برگزار کنندگان هدف از راه اندازی این نمایشگاه را معرفی فرصت های موجود برای سرمایه گزاری، تشویق تجار سایر ولایات به شمول هرات به منظور سرمایه گذاری در بادغیس، بازار یابی برای محصولات و معرفی تولیدات و محصولات برای مشتریان عنوان میکنند.

طارق عزیز، یکی از برگزار کننده گان این نمایشگاه و کنفرانس اقتصادی می گوید: در این نمایشگاه انواع محصولات تولیدی، محصولات زراعتی، مالداری، صنایع دستی، شرکت های مخابراتی، شرکت های موتور سکلیت و سایر فراورده ها و تولیدات داخلی در ۳۵ غرفه به نمایش گذاشته شده اند.

آقای عزیز می گوید: این نمایشگاه به مدت سه روز بروی بازدیدکننده گان باز خواهد بود و علاقه مندان می توانند همه روزه از صبح تا عصر از این نمایشگاه بازدید نمایند.

درین نمایشگاه که به ابتکار اتحادیه ملی پیشه وران ولایت بادغیس و به همکاری مالی و تخنیکی دفتر ورلد وژن افغانستان دایر شده است، به تعداد ۴ غرفه هم به بانوان اخصتاص دارد که انواع صنایع دستی، شیرینی باب، ترشی جات و قالین را به نمایش گذاشته اند.

در همین حال شماری از بازدیدکنندگان از برگزاری چنین نمایشگاه ها ابراز خوشحالی نموده و میگویند، که این بهترین فرصت بخاطر معرفی تولیدات داخلی میباشد.

آنان از دولت و نهاد های مسئوول میخواهند که در آینده نیز چنین نمایشگاه های را در شهر قلعه نو راه اندازی نمایند.

گفته میشود، که این اولین نمایشگاه تولیدات داخلی زیر نام کنفرانس اقتصادی، به اشتراک تعدادی از شرکت ها و سکتور خصوصی ولایت بادغیس و تعدادی از شرکت ها و تولید کننده گان ولایت هرات در بادغیس راه اندازی می شود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top