باشنده چشت هرات: هندي ها به خواست ايراني ها كارپروژه بند سلما را به كندي پيش ميبرند

شماري ازباشنده گان ولسوالي چشت ولايت هرات ميگويند: هندي ها به دستوركشورايران كارپروژه بند سلما را كه درآن ولسوالي موقيعت دارد به كندي پيش ميبرند.این اعتراض ها به دنبال سفر جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان همراه با سفیر هندوستان در کابل و هیات تخنیکی هندی به ولسوالی چشت شریف ولایت هرات صورت گرفت. درهمين حال گواتم پارديا سفيركشورهندوستان دركابل اعمار بند سلما را بخشی از اعتبار هندوستان در افغانستان خوانده ميگويد: آن کشور، به هیچ وجه از ساخت این پروژۀ بزرگ، عقبنشینى نخواهد کرد.

با آنكه ازمدتهاست به اين سو  مقامات افغان وهندوستان از پیشترفت هفتاد درصدی کار پروژه بندسلما درولسوالي چشت شريف هرات سخن رانده اند، اما هنوزهم گفته ميشود: كه كاراين پروژه هفتاد درصد به پيش رفته است.

شماري از باشنده گان ولسوالی چشت شريف هرات كه بند سلما در آنجا موقعیت دارد ميگويند: بیش از یکسال است که کار این پروژه از سوی مسوولان هندی متوقف گردیده است.

آنان ادعا می کند  مسوولان هندی تعدادی از کارگران را درروزديدار هيئات مختلف ازپروژه بند سلما به خاطر کار در این پروژه می فرستند و بعد از خروج هیات از این ولسوالی کار آن دوباره به حالت تعليق درميآيد.

گرچه در این اواخر مسوولان هندی از کمبود بودجه لازم برای اعمار بند سلما سخن رانده بودند، ولی بزرگان قوم در ولسوالی چشت هرات ادعا می کنند که مسوولان هندی از ایرانی ها به خاطر توقف کار در این پروژه پول می گیرند.

سید عمر فروتن یکتن از بزرگان این منطقه و مدیر سواد حیاتی مدیریت معارف ولسوالی چشت شریف هرات درحضور جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان در ولسوالی چشت ولایت هرات ادعا كرد، که در طول این مدت تاکنون هیئات ایرانی و شماری دیگر از اتباع شان با مسوولان هندی در این منطقه دید و بازدید داشته اند. و مسوولان امنیتی در این ولسوالی از این موضوع به خوبی اطلاع دارند.

انجینیر محمد اکبر نماینده وزارت انرژی و آب افغانستان در بند سلما می گوید: چهار تن از انجینیران ایرانی بمنظور بيشبرد كاربند سلما بنابرتفاهم وامضا يك قرارداد با محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب درآنجا كارميكنند.

بااينكه در چند سال گذشته مسوولان هندی در بند سلما عمده ترین دلایل کندی کار در این پروژه را نبود امنیت کامل در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات مطرح می کردند، اما عزیزالرحمن قوماندان کندک محافظ بند سلما ميگويد: هیچ نوع ناامنی در این ولسوالی که مانع اعمار بند سلما گردد وجود ندارد ونزدیک به 200 تن از نیروهای امنیتی همراه با مردم محل در نقاط مختلف اين ولسوالي سرگرم تامین امنیت بند سلما و دیگر مناطق آن ميباشند.

اگر چه دولت هندوستان در ابتدای کار این پروژه مبلغ هشتاد میلیون دالر را جهت تکمیل کار آن اختصاص داده بود اما این مبلغ تا کنون به 180 میلیون دالر افزایش یافته است .

آقای گوتم پاردیا سفیر كشورهند در کابل گفت: افزون بر 180 میلیون دالر آمریکایی قرار است 50 درصد دیگر هزینه آن افزایش یابد و این مبلغ به بیش از 200 میلیون دالر خواهد رسید.

وي ميگويد: درحال حاضر تيم تخنيك را با خود به منظوربرسي مصارف هزينه هاي بعدي به بند سلما آورده است كه بعدازآن كشورهندوستان هزينه ها را كاملا پرداخت خواهد كرد.

جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان که از پروژه بند سلما در ولسوالی چشت شریف دیدن کرد گفت: انتظارميرود تا كشورهندوستان هرچه زود تر تخصيصي را كه براي بندسلمان قراراست به مصرف برسد،پرداخت نمايد تا كاراين پروژه درمدت يك ونيم سال ديگربه اكمال برسد.

اظهارات آقای لودین در حالی مطرح می گردد که تاکنون چندین بار مقامات هندی چنین زمان های را برای تکمیل کار پروژه بند سلما مطرح کرده ولی تا هنوزعملی نشده است.

پروژه بند سلما که یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی در ولایت هرات میباشد كه از سال 2006 به این سو به کمک مالی کشور هندوستان در ولسوالی چشت هرات تهداب گذاری شد كه بنا به دلايلي کار این پروژه  سال به سال به تعویق افتاده است.

مسئولان ریاست تنظیم آب ولايت هرات می گویند: این بند ظرفیت ذخیره بیش از پنجصد ملیون متر مکعب آب را دارد که از آن به منظور آبیاری زمین های زراعتی استفاده خواهد شد.

به گفته آنان : این بند توان آبیاری حدود هفتاد هزار هکتار زمین زراعتی را نیز دارا میباشد.

همچنان این بند توان تولید 42 مگاوات برق را نیز دارد که با تولید آن، قسمتی از کمبود برق در هرات، که هم اکنون از کشورهای ترکمنستان و ایران تامین می شود، رفع خواهد شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top