باشنده گان ولسوالی کهسان هرات، خواستار مجازات عاملین قتل ولسوال شان هستند

شماری از اقارب ولسوال پیشین کهسان هرات در یک تجمع اعتراضی در مقابل ریاست محکمه استیناف ولایت هرات خواستار صدور حکم اعدام بالای متهمین قتل ولسوال سابق کهسان هستند.

معترضین ادعا دارند، که هفت تن از عاملین انفجار در دفتر کار حاجی امیرخان هفت بلا ولسوال کهسان هرات سه ما قبل توسط نیروهای امنیتی گرفتار شده اند و دوسیه شان به محاکم راجع شده است.

آنان تاکید دارند، که افراد بازداشت شده باید محاکمه شوند و عدالت بالای شان اجرا گردد، درغیر آن باشنده گان ولسوالی کهسان دست به اعتراضات گسترده ومسدود ساختن شاهراه های هرات خواهند زد.

میرخان یکتن از معترضین به کهندژ میگوید: افرادی در تلاش اند، تا متهمین ترور ولسوال سابق کهسان را بیگناه  نشان دهند، از همین رو در امور قضایی مداخله میکنند.

غلام سخی یکتن دیگر از باشنده گان ولسوالی کهسان، از حکومت مرکزی خواستارعدالت هست واز نهاد های عدلی وقضای میخواهد، که این قضیه را بگونه شفاف بررسی نمایند.

درهمین حال اداره ی محلی هرات میگوید: روند بررسی پرونده متهمین رویداد  ترور ولسوالی سابق کهسان پس از تکمیل از سوی سارنوالی به محاکم سپرده شده و این پرونده از سوی نهاد های قضایی در حال  بررسی است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: اعتراض کننده ها میتوانند پس از صدور حکم محکمه نخست استیناف خواهی کنند.

حاجی امیرخان هفت بلا ولسوالی کهسان چند ماه قبل در اثر یک انفجار در داخل دفتر کارش در مرکز آن ولسوالی کشته شد.

نیروهای امنیتی هفت تن از محافظین، نگهبانان وافراد مظنون را در پیوند با این رویداد گرفتار کرده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top