برگزاری نهمین دور کنفرانس‌های امنیتی با موضوع صلح پایدار در افغانستان

نهمین دور کنفرانس‌های امنیتی صبح روز (جمعه ۲۳ عقرب) با موضوع صلح پایدار در افغانستان با حضور مقام‌های بلندپایه حکومت، نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان و شورای ولایتی و شماری از سیاسیون کشور در ولایت هرات راه‌اندازی گردید.

داکتر داوود مرادیان رییس انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان می‌گوید آمدن صلح در افغانستان نیاز است تا ابتدا گفتگوها میان افغانان در درون کشور راه‌اندازی گردد.

او گفت روز گذشته در کنفرانس مجازی روی موضوعات جنگ و صلح مسایل مهم بحث گردید و نتیجه بر این شد که باید در درون کشور دنبال صلح گشت نه در بیرون کشور.

در همین حال عبدالقیوم رحیمی والی سابق هرات می‌گوید تا زمانیکه ما مشکلات خود را با همسایه خود حل نسازیم به صلح پایدار نخواهیم رسید.

او تاکید داشت که در کنار این باید روی گفتگوهای میان افغانان نیز تاکید شود.

با این حال رحمت‌الله نبیل رییس پیشین عمومی امنیت ملی کشور به این باور است که اگر صلح در افغانستان تامین نشود، کشور به سو جنگ‌های داخلی خواهد رفت.

وی تاکید دارد که اگر افغانستان برای آمریکا مهم نیست و پاکستان مهم است پس باید آمریکا پایگاه‌های نظامی خود را به پاکستان انتقال دهد.

در حالی این سخنان بیان می‌گردد که هیئت گفتگو کننده جمهوری اسلامی افغانستان اکنون در حال مذاکره با گروه طالبان‌مسلح در کشور قطر هستند.

 

برای دریافت اخبار دقیق، به کانال تلگرام کهندژ بپیوندید!

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top