بنیاد بین المللی بابر کشور ازبکستان به کمک بنیاد نبی زاده آبده های تاریخی هرات را مرمت مینماید

بنیاد بین المللی بابر کشور ازبیکستان به کمک بنیاد نبی زاده، در باغ مقبره امیرعلیشیرنوایی پارکی جدید احداث میکند. هیات نه نفره بنیاد بابر به رهبری ذاکرجان مشرب اف ریس این بنیاد با همین هدف روز گذشته به هرات آمده است و قرار است تا آرامگاه استاد کمال الدین بهزاد و برخی دیگر از بناهای باستانی این ولایت ترمیم و مرمت نمایند. درهمین حال مقام های اداره محلی هرات ازطرح نوسازی آبده های باستانی استقبال میکند.

نهال شانی قسمت های از باغ گوهر شاد که بنام باغ زنانه معروف است، امروز از سوی اعضای بنیاد بابر وشماری از مقامهای محلی هرات، آغاز گردید.DSC02154

مقامهای محلی هرات میگویند: براساس تفاهم میان اداره اطلاعات وفرهنگ، مقام ولایت هرات وبنیاد بین الملی از سال قبل بدین سو صورت گرفته است، قرار است باغ گوهرشاد که مقبره امیر علی شیر نوایی سخنسرا و وزیر دانشمند دوره تیموریان درآن موقیعت دارد بصورت اصلی و اساسی ترمیم گردد.

آریا روفیان رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات میگوید: قرار است فضای سبز، سیستم برق، آبیاری، پارک بازی برای اطفال و دیگر نیاز مندی های این پارک از سوی بنیاد بین المللی بابر بصورت استندرد، تنظیم و ساخته شود.

از سوی هم محمد آصف رحیمی از این اقدام فرهنگ دوستانه ی بنیاد نبی زاده و بنیاد بین المللی بابر اظهار قدردانی نموده میگوید: اداره محلی هرات تلاش خواهد، کرد تا در آینده نیز دیگر مناطق عابده های تاریخی هرات را که نیاز به بازسازی و توسعه ی فضای سبز دارد، بصورت جدی و اساسی ترمیم نماید.

در همین حال رئیس هیئت اعزامی ازبکستان به هرات میگوید: که بنیاد بابر تصمیم دارد، تا در بازسازی مقبره امیرعلی شیرنوایی و شماری دیگر از شعرا و مینیاتوریست های برجسته ولایت هرات قدم های اساسی بردارد.

ذاکرجان مشرب اف رئیس بنیاد بین المللی بابر میگوید: آنها سعی خواهند کرد تا ساحات اطراف مقبره امیرعلی شیرنوایی را با کاشت نهال های زینتی و ایجاد سبزه زار به مکانی دیدنی و جاذبه توریستی تبدیل کنند.

وی افزود: بنیاد بابر ازبیکستان همچنان در نظر دارد بالای مقبره میناتوریست ونقاش معروف کمال الدین بهزاد ایوانی قلزی که در ازبیکستان ساخته شده را نیز نصب نماید.

ترجمه:

“براساس توافقنامه ی که میان اداره محلی هرات داشتیم، اینبار نیاز آمدیم تا یک هزار اسله نهالی را که با خود از کشور ازبکستان آورده ایم در جای که ضرورت است، غرس نماییم و همچنان یک ایوان فلزی را که برای مقبره استاد کمال الدین بهزاد، ساخته ایم باخو آورده ایم تا بالای مرقد وی نصب نماییم.”

آرامگاه امیرعلی شیرنوائی واقع در خیابان هرات پیش ازین در سال 1392 با هزینه سه میلیون و سه صد هزار افغانی از بودجه وزارت اطلاعات وفرهنگ واهدای ده هزار دالرآمریکایی از سوی یک بازرگان ازبک تبار ولایت فاریاب باسازی گردیده بود، که در اوایل سال روان خورشیدی با کمک بنیاد بابر و همکاری بنیاد نبی زاده، سنگ فرش مرقد آن به گونه ی اساسی و به سبک تاریخی ترمیم کاری گردید.

امیرعلی شیرنوائی وزیر دانشمندان سلطان حسین بایقرا در عصر تیموریان بود.

او درسال 906 هجری قمری وفات کرد و براساس روایات درهمین مکان در کنارآرامگاه گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا دفن شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top