بی‌کاری معضل اصلی جوانان تحصیل‌یافته در هرات

با آنکه والی هرات از پروسه جوان‌سازی اداره‌های دولتی سخن می‌زند اما شماری از جوانان با در دست‌داشتن مدارک تحصیلی از نبود کار در هرات سخن می‌زنند.

محمد آصف رحیمی والی هرات که در روز جوانان سخن می‌گفت افزود که از ابتدای سال‌جاری تا اکنون بیش از ششصد تن به اداره‌های دولتی جذب شدند که نزدیک به 90 درصد این افراد را جوانان تشکیل می‌دهند.

او می‌گوید شعار حکومت وحدت ملی، استفاده از نیروی جوان و تحصیل یافته است.

وی افزود کارهای بنیادی در عرصه‌ای جذب جوانان در اداره‌های دولتی شده است اما تلاش‌ها جریان دارد تا در بخش خصوصی نیز جوانان تحصیل‌یافته جذب شوند.

با این همه سخنان شماری از جوانان تحصیل‌یافته در هرات از بی‌توجهی دولت نسبت به معضل بی‌کاری انتقاد می‌کنند و می‌گویند که حکومت در چند سال پسین هیچ‌کاری بنیادی را انجام نداده است.

آنان می‌گویند اکنون جوانانِ هستند که سند ماستری و دکترا دارند اما به‌خاطر نداشتن ارتباطات، بیکار هستند و یا هم شغل آزاد دارند.

غلام محی‌الدین یک‌تن از جوانان که از رشته اقتصاد فارغ شده است می‌گوید در بیشتر اداره‌های دولتی افراد هستند که حتی سواد نوشتن و خواندن را ندارند اما چون ارتباطات دارند، چوکی را اشغال کرده اند.

او با آنکه در صحبت‌هایش امیدی از رهبران حکومت وحدت ملی ندارد، می‌گوید نیاز است که رهبران حکومت تلاش‌های جدی در جهت جوان‌سازی اداره‌های دولتی انجام دهند.

قابل ذکر است که نمایشگاه به مناسبت روز جهانی جوانان از سوی اداره آمریت امور جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ و شهرداری هرات راه‌اندازی شد.

بی‌کاری جدی‌ترین مشکل جوانان در ولایت هرات خوانده می‌شود.

خیلی از جوانان تحصیل کرده به‌دلیل بی‌کاری مجبور به ترک کشور می‌شوند.

با اینکه سالانه صدها تن از بخش‌های مختلف از دانشگاه‌ها فارغ می‌شوند اما برای درصد کمی از آنان فرصت کاری مساعد می‌شود.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top