تاپی؛ چالش‎ها و چشم‎اندازها

تاپی طرحی که در زمان افتتاح امیدها را برای مردم افغانستان زنده کرد اما امروز به یک معما تبدیل شده است.

مسوولان پروژه تاپی در کشور در زمان گشایش خط لوله گاز تاپی در ولایت هرات به مردم وعده داده بودند که در سال آینده شهروندان هرات از گاز این پروژه استفاده خواهند کرد.

اما اکنون شماری از تاجران و سرمایه‌گزاران می‌گویند این پروژه کم‌کم به فراموشی سپرده شده است و تمام امیدهای که برای‌شان در قسمت اشتغال‌زائی و مشارکت سرمایه‌گزارهای در افغانستان وعده داده شده بود، ازبین بُرده است.

تاپی امیدی تازه در رونق اقتصادی، اشتغال و صلح افغانستان، که این روزها به یاس و نا امیدی تبدیل شده است.

رهبران چهار کشور عضو تاپی در روز افتتاح در هرات

حدود هفت ماه قبل پروژه انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند، از طریق افغانستان (تاپی) که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های منطقه محسوب می‌شود، باحضور رهبران چهار کشور عضو در هرات گشایش یافت.

در آن روزها مردم شوق و اشتیاق زیادی از بهر افتتاح این پروژه‌ای بزرگ منطقه‌ای که به باور آنها سبب رونق اقتصاد، اشتغال و تامین صلح می‌شود، داشتند.

باشندگان هرات تاکید دارند آن‌گونه که امیدها نسبت به این پروژه داشتند، یک خواب کوتاه مدت بود و هیچ‎گاه به حقیقت تبدیل نخواهد شد.

آنان تاکید دارند که حکومت باید برای تحقق وعده‎های داده شده در زمان افتتاح این پروژه بزرگ، گام عملی بردارد.

از سوی سعد خطیبی رییس اتاق تجارت هرات می‎گوید پس از افتتاح و آغاز کار این پروژه در داخل افغانستان تاهنوز از چگونگی کار آن در داخل کشور هیچ‌گونه معلومات بدسترس مردم  قرار نگرفته و از چگونگی روند جریان کار ان وضاحت داده نشده است.

او تاکید دارد عدم آگاهی مردم از روند چگونگی کار پروژه تاپی در داخل افغانستان و چگونگی قرار دادها بین کمپنی‌های مسوول در این پروژه پُر از ابهام است واین روند میزان نا امیدی از کار این پروژه را در میان مردم  بیشتر ساخته است.

امیدواری‌های مسوولان محلی

بااین حال مسوولان محلی در حوزه غرب می‌گویند کار روی سروی‌های مقدماتی این پروژه هم‌چنان ادامه دارد و به‌زودی کار عملی آن نیز آغاز خواهد شد.

ضیاالحق پوپل رییس معادن ولایت هرات می‎گوید در شش ماه گذشته بیشتر تمرکز کاری این پروژه در بخش‌های مقدماتی سروی، دیزاین، ماین‌پاکی واستملاک اراضی در ولایت‌های مسیر این پروژه بوده که تا هنوز ادامه دارد.

بزرگ‎ترین پایگاه لوله گاز در هرات

لولۀ گاز تاپی درمجموع به طول ۱۸۱۴ کیلومتر است، که ۸۱۶ کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند.

شیرآقا سروری ولسوال گذره ولایت هرات می‎گوید قرار است یکی از بزرگ‌ترین پایگاه لوله گاز این پروژه در ساحه قلعه‌سرخ مربوط به این ولسوالی ایجاد شود.

او می‎گوید با اینکه تاهنوز هیچ‌کدام کار عملی در این ساحه صورت نگرفته است، اما کارهای مقدماتی آن با هم‌کاری مردم تکمیل گردیده است.

از سوی هم سلیمان امیری فرمانده پولیس ولسوالی گذره هرات نیز تاکید دارد که هیچ مشکل امنیتی در این ساحه وجود ندارد و نیروهای امنیتی کاملا به‌خاطر تکمیل این پایگاه آماده هستند.

تاپی

تاپی گاز ترکمنستان را از حوزه “گالکینیش” در جنوب ترکمنستان، که ذخایر آن تا ۱۶ تریلیون متر مکعب

نقشه آغاز و ختم لوله گاز تاپی

برآورد شده، از راه ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار افغانستان به کویته و بلوچستان پاکستان و از آنجا به شهر مولتان آن کشور منتقل می‌کند و سرانجام در منطقه موسوم به فاضیلکا در پنجاب هند به پایان می‌رسد.

ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز را به سه کشورعضو تاپی دارد، که هر کشور مقداری مشخص از این گاز را خریداری کرده است.

مطابق قرارداد ۳۰ ساله تاپی، افغانستان در۱۰ سال نخست این پروژه، سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب، در ۱۰ سال دوم سالانه ۱ میلیارد مترمکعب و در۱۰ سال سوم ، سالانه ۱،۵ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان خریداری می‎کند.

کانال تل‌گرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top