جاری شدن سیلاب درهرات جان پنج تن را گرفت و هفت تن دیگر را زخمی ساخت

بارش باران در حوزه غرب کشور منجر به جاری شدن سیلاب‌های مدهش شده و تلفات و خسارات هنگفتی را در پی داشته است.

این سیلاب ها در کنار اینکه جان پنج تن را گرفت و هفت تن دیگر را زخمی ساخت، به صدها خانه مسکونی و صدها جریب زمین زراعتی نیزآسیب رسانده و خسارات هنگفتی را به همراه داشته است.

از سوی هم شاهراه هرات – اسلام قلعه و هرات – تورغندی به علت بارش برف وباران و جاری شدن سیلاب به روی رفت و آمد، برای ساعت ها مسدود گردید.

مسئوولان اداره مبارزه با حوادث طبیعی حوزه غرب کشور می گویند: این سیلاب ها بیشتر از دیگر ولایت ها، به باشنده گان هرات خسارات وارد کرده است.

عبدالحمید مبارز حمیدی رییس اداره مبارزه با حوادث طبیعی حوزه غرب کشور می گوید؛ که صدها خانه مسکونی آسیب دیده اند و ده ها باغ و صدها جریب زمین زراعتی نیز تخریب شده اند.

همچنان داکتر محمد ابراهیم محمدی مسوول هرات آمبولانس میگوید: در جریان این سیلاب پنج تن در ولایت هرات جان باخته اند و هفت دیگر زخم برداشته اند.

جارشدن سیلاب و ریزش برف سنگین، باعث شد تا شاهراه هرات – اسلام قلعه و هرات – تورغندی به ساعت ها به روی ترافیک مسدود شوند.

درپی جاری شدن سیلاب صدها خانه مسکونی در شهر هرات نیز در این سلاب ها آسیب دیده اند.

باشنده های محل از حکومت خواستار توجه جدی و رسیدگی هرچه زودتر در این راستا اند و ازاداره های مربوطه می خواهند، که در آینده جلو وارد شدن آب سیلاب به داخل خانه های مردم را بگیرند.

درهمین حال محمد داوود انوری شاروال هرات می گوید، که کارمندان این ریاست برای جلوگیری از وارد شدن آب به خانه های مردم و پاک کاری خانه های آسیب دیده از دیشب دست به کار شده اند.

طی 24 ساعت گذشته، درهرات شدت بارش برف و باران به حدی زیادی بود که به شمول والی و معاونین این ولایت، قوماندان امنیه هرات و نیروهای اردوی ملی با پرسونل شان، تا نیمه های شب در ساحات آسیب دیده حضور پیدا کرده و برای نجات جان مردم و مهار کردن سیلاب ها تلاش میکردند.

این بار اول نیست، که باشنده گان شهر هرات از اثر ریزش برف و باران و جاری شدن سیلاب در داخل شهر هرات آسیب میبند، طی سال های گذشته نیز هرات شاهد چنین اتفاقاتی بوده است.

با اینکه دوسال میشود که ریاست جمهوری کشور وعده ی ساخت دیورا استندادی برای جوی سلطانی که در شمال شهر هرات موقیعت دارد داده است، اما این مشکل تا هنوز پا برجاست و هر بار در پی ریزش برف و باران و جاری شدن سیلاب این جوی، خسارت هنگفت مالی وجانی به باشنده گان شهر هرات به وجود میآورد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top