جشن‌واره انگور، انجیر و عسل در هرات برگزار شد

در این جشنواره؛ شماری از دهقانان در هرات از فروش محصولات خارجی به‌نام فرآورده‌های هرات ابراز نگرانی دارند؛ از سویی هم، شورای ولایت هرات از بی‌توجهی حکومت برای حمایت از دهقانان انتقاد می‌کند. در همین حال، مسوولان محلی می‌گویند؛ که هرات در زمینه کشت و زراعت به خودکفایی رسیده و حکومت تلاش دارد تا زمینه صادرات محصولات داخلی را فراهم سازد.

جشن انگور وعسل، برنامه‌ای است که همه ساله در فصل محصولات  این میوه از جانب باغ‌داران و اداره زراعت هرات برپا می‌گردد.

این جشن به دلیل تهدیدات ویروس کرونا امسال با حضور مقام‌های محلی و شماری از باغ‌داران و دهقانان به گونه ی خلاصه تر تجلیل شد.

انگور، انجیر و عسل سه گونه ی تولیدات داخلی است که امروز از سوی باغ داران و دهقانان هرات، به نمایش گذاشته شد.

شماری ازباغداران و دهقانان هرات ازعدم حمایت دولت ازمحصولات باغداری وزراعتی شان شکایت میکنند.

آنان میگویند: با سخت ترین مشکلات میکوشند، تا محصول باغ داری دراین ولایت رشد داشته باشد، اما درزمان فصل این میوه حتی هزینه های مصرفی خودرا بدست آورده نمیتوانند.

باغبانان هرات میگویند: کشمشی که ازانگوربدست میآورند، دربازارهای کشورهای خارجی نمونه است، و کشورهای همسایه میکوشند تا محصول کشمش شان را بنام کشمش هرات یا افغانستان دربازار خارج ارزه بدارند.

از سوی هم کامران علیزائی رئیس شورای ولایتی هرات میگوید: کاش دولت به جای جشن برای باغداران ماتم میگرفت، چرا که برای باغداران و دهقانان هیچ زمینه ی صادرات و حمایت دولت وجود ندارد.

اما مسوولان اداره زراعت هرات هدف از راه‌اندازی جشن انگور در ولایت را ارج‌گزاری به زحمات دهاقین و دهقانان و حمایت دولت از محصولات زراعتی و باغداری بیان میکنند.

عبدالصبور رحمانی رئیس اداره ی زراعت هرات میگوید: طی سال روان تولیدات باغ داران و دهقانان هرات، به ۱۴۰ هزار تن انگور، ۲۰۰ تن عسل و ۸ هزار تن انجیر رسیده و این رقم در سال های آینده، رو به افزایش است.

درهمین حال سید عبدالوحید قتالی والی هرات، بر حمایت دولت از محصولات و تولیدات باغداری وزراعتی تاکید نموده میگوید: هرات درقسمت زراعت فعلآ در حال خود کفایی است، و دولت افغانستان در کل در تلاش است تاز زمینه صادرات محصولات زراعتی را برای دهاقین و باغداران فراهم بگرداند.

معرفی غنامندی هرات در حوزه‌ای باغ‌داری، جلب حمایت‌های دولت درراستای ایجاد کار خانه‌های تولید آب انگور در شهرک های صنعتی، فراهم آوری تسهیلات در امر صدور هر چه بهتر و بیشتر انگورهرات  به ولایت‌های هم‌جوار، کشورهای همسایه و ممالک جهان از جمله مواردی است، که همواره از سوی باغداران هرات خواسته و مطرح می‌شود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top