حریق هفت تن داروی تاریخ گذشته از سوی ریاست صحت عامه ولایت هرات

هفت تن دارو های تاریخ گذشته امروز از سوی اداره صحت عامه هرات از بین برده شد.

مسئولان اداره صحت عامه هرات میگویند: این داروها که بگونه قاچاقی ازمرزهای هرات وارد کشور گردیده بود طی سه ماه اخیر از مراکز فروش دارو در سطح شهر هرات جمع اوری شده است.

بااین حال باشنده گان هرات میگویند، فروش دارو های تاریخ گذشته وبی کیفیت به معضل جدی در ولایت هرات تبدیل شده است وانتظار میرود نهادهای مسول با جدی بیشتر بااین مسله برخورد نمایند.

در جریان سال روان این دومین محموله از دارو های فرسوده شده است که از سوی نهاد های مربوط از بین برده میشود.

عبدالحکیم تمنا رئیس صحت عامه هرات میگوید: مقدارهفت تن دارو های تاریخ گذشته وبیکفیت که طی سه مه گذشته از مراکز فروش دارو در هرات جمع اوری گردیده بود امروز با حضور هیئت مسول از بین برده شد.

عبدالقیوم عاصم عضو قوانین بررسی صحت عامه تاکید دارد که این دارو ها بگونه قاچاقی وارد کشور شده وقرار بود بمنظور  فروش برای مردم ولایات غرب کشور به فروشنده گان سیار شهر هرات وولایات همجوار توزیع شود.

باشنده گان هرات از وضعیت فروش دارو در بزار آزاد در هرات ابراز نگرانی می نمایند.

آنان تاکید دارند که شماری ازمردم بئیژه زنان واطفال درپی استفاده از دارو های تاریخ گذشته وبی کیفیت به بیماریهای متعدد دار میشوند وهیچ کس در این زمینه پاسخگو نیست.

پیش از این نیز یک محموله نیزدیک به 11 تن دارو های تاریخ گذشته از سوی اداره صحت عامه حریق گردید.

عدم نظارت جدی از دارو خانه ها ومراکز درمانی در هرات ونسخه های شفری وبد خطی برخی از دوکتوران در معاینه خانه های شان از چالش های است که همواره از سوی مریض داران هرات مطرح میشود.

باین حال مسولان صحت عامه میگویند: تلاش دارند بااین موارد رسیده گی جدی نمایند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top