خبرنگاران: افغانستان بدترین کشور برای فعالیت‎های رسانه‎ای است

انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان همایشِ به‎هدف آسیب‌شناسی وضعیت امنیتی خبرنگاران را زیر نام ایمنی و حفاظت خبرنگاران و رسانه‌های هرات، چالش‌ها و پاسخ‌های جدید برگزار کرد.

در این همایش بر علاوه‌ای پیدا کردن راه‌حل‌ها ایمنی برای خبرنگاران، به خاطر شادی روح نُه خبرنگار جان باخته در حادثه دهم ثور در کابل، ختم قرآن عظیم‌الشان نیز تلاوت گردید.

عبدالوهاب صدیقی رییس انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان در هرات می‌گوید به دلیل افزایش آمار خشونت در برابر خبرنگاران، این انستیتوت تلاش کرده که وضعیت امنیتی خبرنگاران را آسیب‌شناسی کند و با تجربیات صاحب‌نظران به آن راه حلِ پیدا کند.

صدیقی افزود که در این برنامه روی چال‌ های امنیتی خبرنگاران صبحت خواهد شد و صاحب‌نظران پیرامون موضوع نظریات و تجربیات خود را بیان خواهند کرد.

شاهپور صابر یک‌تن از خبرنگاران در حوزه غرب می‌گوید افغانستان بدترین مکان برای فعالیت‌های رسانه‌ای است و در چند سال پسین حکومت هیچ کارِ برای خبرنگاران انجام نداده و تنها حرف‌هایش بر روی کاغذ باقی مانده است.

آقای صابر که برای یک  دور فشرده آموزشی امنیتی خبرنگاران به کشور تُرکیه سفر کرده بود می‌گوید در آن برنامه موضوعات مهمِ از جمله حفاظت جان خبرنگاران در وضعیت‌های حساس تدریس می‌شد.

او گفت نیاز است تا مدیران رسانه‌ها و مسوولان نهادها دوره‌های آموزشی فشرده امنیتی برای خبرنگاران برگزار کنند.

نقیبه بارکزی مسوول نهاد بانوان خبرنگار نیز از برخورد نادرست پولیس در رویدادهای انتحاری و انفجاری سخن زد و گفت که نیاز است تا مسوولان پولیس در قسمت آموزش و طرز برخورد سربازان‌شان با خبرنگاران تدریس کنند.

در همین‌حال امین‌الله امین آمر امنیت پولیس هرات مشکلات در برخوردهای پولیس را می‌پذیرد و می‌گوید که خبرنگاران نیز باید نکات ایمنی را در محل رویداد رعایت کنند.

آقای امین افزود که در وضعیت‌های حساس پولیس مکلف حفظ جان خبرنگاران است و باید خبرنگاران نیز با پولیس و دیگر ارگان‌های امنیتی هم‌کاری کنند.

در حالیکه سال 2017 خونین‌ترین سال در برابر خبرنگاران عنوان می‌شود اما در یک ماه پسین یازده خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در سه ولایت افغانستان جان باخته اند.

کانال تل‌گرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top