خبرنگاران: مقام های حکومتی در هرات قانون حق دسترسی به اطلاعات را زیر پا می کنند

مسوولان حکومتی در هرات قانون حق دسترسی به اطلاعات را زیرپا می کنند. شماری از خبرنگاران و مقام های حکومتی در محفلی که به منظور تجلیل از روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات برگزار شده بود شرکت داشتند. خبرنگاران در هرات می گویند: مسئوولان دولتی اطلاعات درست را در اختیار رسانه ها قرار نمی دهند و حتا پاسخگو به خبرنگاران هم نیستند. از سوی دیگر والی هرات تاکید می کند که تمام مسئوولان دولتی مکلف هستند تا پاسخگوی رسانه ها و مردم باشند.

ده ها تن از خبرنگاران، فعالین رسانه ی، مسئوولان حکومتی و فعالان مدنی برای تجلیل از روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات این جا گردهم آمده اند.3

اما چگونگی ارائه اطلاعات از سوی اداره های دولتی به رسانه ها از سوی برگذار کننده گان این برنامه نگران کننده خوانده می شود.

احمد ساحل حافظی مسئول دفتر دیده بان شفافیت افغانستان درهرات میگوید: خیلی از اداره های دولتی یا از قانون حق دسترسی به اطلاعات بی خبر هستند و یا علاقه مند دادن اطلاعات به رسانه ها نیستند.

شماری از خبرنگاران از این میگویند که مقام های حکومتی در هرات قانون حق دسترسی به اطلاعات را زیر پا می کنند و در تلاش محدود ساختن آزادی بیان هستند.

نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه ها هم نگران وضعیت دسترسی خبرنگاران به اطلاعات درون اداره های دولتی میباشند.

به باور عبدالقیوم پدرام قاضی زاده نماینده مرکز خبرنگاران افغانستان درهرات، مسئوولان حکومتی اطلاعات را در اداره های شان به گروگان گرفته و در اختیار رسانه ها قرار نمی دهند.

اما محمد آصف رحیمی والی هرات بر تطبیق قانون حق دسترسی به اطلاعات در این ولایت تاکید می-کند.

وی میگوید: تمام اداره های دولتی مکلف هستند تا برای رسانه ها و خبرنگاران اطلاعات مورد نیاز شان را شریک بسازند.

قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی رئیس جمهور کشور توشیح شده است که براساس این قانون رسانه ها و مردم حق دارند تا از اداره های دولتی اطلاعات بخواهند و مسئوولان حکومتی هم مکلف هستند تا معلومات را در اختیار آنان قرار بدهند، اما تاهنوز این قانون در کشور به ویژه در هرات به گونه ای درست تطبیق نشده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top