ختم سمپوزیم بین المللی پنجصد و هفتاد وپنجمین سالروز تولد امیر علی شیر نوایی

سمپوزیم بین المللی پنجصد و هفتاد و پنجمین سال تولد امیر علی شیر نوایی که از 4 روز بدین طرف در شهر کابل و بلخ برگذار گردیده بود، امروز در ولایت هرات خاتمه یافت. مقام های محلی ولایت هرات ، برگزاری سمپوزیم امیر علی شیر نوایی را موثر در راستای توجه جامعه جهانی به ثبت میراث های فرهنگی افغانستان عنوان میکنند.DSC00079

آخرین روز سمپوزيم بین المللی پنجصد و هفتاد و پنجمین سالروز تولد امیر علی شیر نوایی شاعر و وزیر دانشمند عصر تیموریان در ولایت هرات برگزار شد.

این سموزیم در کابل به اشتراک رئیس جمهوری، اعضای کابینه و دانشمندان کشورهای خارجی و داخلی به تاریخ 25 حمل سال روان در کابل افتتاح شد.

به تعقیب آن صبح روز گذشته در شهر مزارشریف ادامه پیدا کرد و امروز در ولایت هرات خاتمه یافت.

در این مراسم محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات ؛  حفاظت از داشته های فرهنگی را وجیبه هر فرد افغان عنوان کرده و این سمپوزیم را موثر در راستای توجه جامعه جهانی به ثبت میراث های فرهنگی افغانستان عنوان کرد.

فیض الله ذکی معاون اول شورای امنیت ریاست جمهوری نیز ایجاد همگرایی و همدلی بیشتر منطقوی با توجه به افکار و نقش شخصیت های علمی را یکی از دستاوردهای مهم این سمپوزیم بین المللی عنوان کرد.

در این برنامه فرهنگیان و دانشمندان کشورهای ازبکستان ، پاکستان ، ترکیه ، تاجیکستان ، آذربایجان ، قزاقستان و افغانستان اشتراک کرده و مقالات علمی خود در رابطه به میراث های فرهنگی مشترک چون امیر علی شیر نوایی را ارایه نمودند.

شماری از اشتراک کننده گان در این برنامه نیز بر این باورند که برگزاری چنین برنامه هایی در کشور میتواند توجه مردم به حفظ بناهای تاریخی و باستانی را بیشتر کرده و به غنامندی انها بیافزاید.

داکتر سید خواجه علیزده رئیس مرکز مطالعه و تحقیق میراث خطی آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان نیز گفت این برنامه ها برای تحکیم فرهنگ های مشترک و آشنایی نسل جدید با کارهای علمی ، فرهنگی و دوری از جنگ اهمیت بالایی دارد.

اشتراک کننده گان این سمپوزیم در پایان با صدور قطعنامه ای خواهان بازسازی بنای امیر علی شیرنوایی و دیگر آبده های تاریخی افغانستان شده و از سازمان جهانی یونسکو خواستند تا سالی را جهت نکوداشت از افکار و آثار نوایی به نام این شخصیت علمی نامگذاری نماید.

این سمپوزیم بعد از ولایت کابل ، در شهر مزارشریف دنبال شد و اختتامیه آن در باغ گوهرشادبیگم ولایت هرات در کنار مقبره امیر علی شیر نوایی تجلیل شد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top