خشونت علیه خبرنگاران حوزه ی غرب کشور طی سال روان افزایش داشته است

در جریان شش ماه اخیر سال ۲۰۱۶ بیشترین خشونت در برابر خبرنگاران در افغانستان در حوزه غرب کشور به ویژه در ولایت هرات صورت گرفته است. براساس گزارش کمیته مصئوونیت خبرنگاران، در این مدت هفده مورد خشونت در برابر خبرنگاران در حوزه غرب به ثبت رسیده که از این میان یازده مورد آن در هرات بوده است. مسئوولان کمیته مصوونیت خبرنگاران در هرات می گویند: ۹۵ درصد این خشونت ها از سوی کارمندان دولتی صورت گرفته است.

سال ۲۰۱۶ سال خونین برای خبرنگاران افغانستان به شمار میرود، در این سال خشونت در برابر خبرنگاران کشور به شدت افزایش یافت.

در نیمه دوم این سال بیشترین خشونت در برابر خبرنگاران در حوزه غرب کشور به ثبت رسیده است، که براساس گزارش کمیته ی مصئوونیت خبرنگاران افغانستان، در شش ماه اخیر سال ۲۰۱۶، هفده مورد خشونت در برابر خبرنگاران در غرب کشور روی داده است.

از این میان یازده مورد در ولایت هرات و شش مورد دیگر در ولایت های فراه و بادغیس به ثبت گردیده است.

همایون نظری نماینده کیمته ی مصئوونیت خبرنگاران در غرب کشور میگوید: ۹۵ درصد این خشونت ها که شامل لت و کوب، تهدید، توهین و بازداشت میشود، از سوی افراد دولتی صورت گرفته است.

در همین حال شماری از خبرنگاران در هرات نگران افزایش تهدیدها در برابر رسانه ها و خبرنگاران هستند.

حامد مومن نماینده ی نی یا نهاد حمایت کننده ی رسان های ها آزاد در ولایت هرات میگوید: مقام های حکومتی به دلیل فساد گسترده ای که در اداره های شان وجود دارد در تلاش محدود ساختن آزادی بیان و فعالیت خبرنگاران هستند.

عبدالقیوم پدرام قاضی زاده نماینده مرکز خبرنگاران افغانستان درهرات همچنان از افزایش ناامنی ها و تهدیدهای گروه های تروریستی به شدت ابراز نگرانی نموده، از دولت مرکزی میخواهد، تا در راستای تامین امنیت و مصئونیت خبرنگاران طرح های بنیادی را به اجرا بگذارند و تدابیر جدی را روی دست گیرند.

از سوی دیگر جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: در جریان یک سال اخیر فقط در سه مورد خشونت در برابر خبرنگاران به اداره محلی شکایت رسیده و آنان این مسئله را به گونه ای جدی بررسی کرده اند.

سال ۲۰۱۶ خونین ترین سال برای خبرنگاران در تاریخ رسانه ها خوانده می شود، که براساس گزارش کمیته مصئوونیت خبرنگاران، در این سال ۱۰۱ مورد خشونت در برابر خبرنگاران صورت گرفته و از این میان ۱۳ مورد قتل خبرنگاران است، که ده تن از این خبرنگاران از سوی طالبان کشته شده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top