خوشبینی مردم هرات برای از سرگیری گفتگوهای صلح افغانستان

با آغاز تلاش­ها برای از سرگیری گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان، مردم هرات به پایان خشونت­ها در کشور یک بار دیگر امیدوار شده­اند. شماری از باشنده­های هرات از طالبان و حکومت افغانستان می­خواهند که برای پایان جنگ در کشور تلاش ورزند. نشست چهارجانبه گفتگوهای صلح با اشتراک افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین در اسلام آباد برگزار شد و این نشست خوشبینی­های را برای از سرگیری گفتگوهای رودر روی صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به میان آورده است.

کلید گمشده­ی صلح افغانستان همیشه در دست کشورهای دیگر پنهان بوده­است، حالا هم نماینده­گان کشورهای آمریکا، پاکستان، چین و افغانستان در این نشست مشترکی که بتازه گی در اسلام آباد پاکستان برگزار شد، برای آغاز دوباره گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، نقشه کشیدند.tswer

آغاز این گفتگوها امیدواری­های زیادی را میان مردم افغانستان به میان آورده است، اینجا در هرات هم شماری از شهروندان از  حکومت و طالبان می­خواهند که بی درنگ از جنگ و خشونت دست بردارند و مشکلات شان را از طریق گفت­وگو حل نمایند.

در همین حال شماری از آگاهان امور آغاز دوباره گفتگوهای صلح را امیدوار کننده می­دانند. به باور این آگاهان، با توجه به فشارهای چین و آمریکا بر پاکستان و بدتر شدن وضعیت امنیتی منطقه، حامیان طالبان، این گروه را آماده گفتگو با حکومت افغانستان می­کنند، اما آنان تاکید میکنند، که طرف­های گفتگو باید متعهد به صلح دایمی باشند.

صلح در کشور به یک آرزوی دست نیافتنی برای شهروندان مبدل شده­است، با اینکه در جریان یک دهه اخیر حکومت افغانستان تلاش کرده­است تا برای حل مشکلات با مخالفان مسلح خود، آنان را به گفتگو و برنامه صلح بکشاند، اما این تلاش­ها تاکنون بی ثمر بوده­است. یک دهه جنگ و درگیری در کشور بیش از همه از غیرنظامیان قربانی گرفته­است.

با اینکه چندی پیش نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان برای نخستین بار برای تامین صلح در کشور رودر­رو گفتگو کردند، اما این گفتگوها با رسانه­ای شدن مرگ ملامحمد عمر رهبر پیشین طالبان، متوقف شد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top