دانشگاه بگوییم یا پوهنتون، اول دانشگاه نوشته شود یا اول پوهنتون

مبحثی که دریک هفته گذشته منجر به اعتراض و تجمع محصلان مقابل درب ورودی پوهنتون هرات شده است.

yyy

ده ها تن از محصلین پوهنتون هرات در اعتراض به درج نام های دانشگاه و پوهنتون در تابلوی نصب شده روی درب ورودی پوهنتون هرات، برای سومین مرتبه ظرف یک هفته دست به تظاهرات زدند.

صبح امروز در حالی که شماری از محصلان در حمایت از زبان فارسی تجمع کرده بودند ان طرف شماری دیگر در مخالفت با آن شعار می دادند.

در واقع دلیل اعتراض امروز، پاره شدن بخشی از تابلو بود که درآن قسمت کلمه «دانشگاه» نوشته شده بود.

این محصلین که در مقابل درب ورودی پوهنتون هرات گردهم آمده‌ بودند با خود نوشته‌هایی در حمایت از نام فارسی و علیه تبعیض فرهنگی حمل می‌کردند.

در این تظاهرات که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، محصلین تابلویی را که در آن نام های «پوهنتون»، دانشگاه و university در کنار هم نوشته شده بود را بر سر درب این اداره نصب کردند.

برگزارکنندگان این تظاهرات می‌گویند: نوشته شدن نام دانشگاه در کنار واژه های پشتو و انگلیسی آن خواست مردم هرات است.

در پی نصب تابلوی جدید از سوی شماری محصلین پوهنتون هرات، ظهر امروز نیز برخی دیگر از محصلین در مقابل دروازه پوهنتون تجمع نموده و مخالفت شان را با نام دانشگاه که آن را فارسی می خوانند اعلام کردند.

آنها تاکید دارند تا زمانیکه هیاتی با صلاحیت روی این قضیه تصمیم نگیرد، مانع نصب هر نوع تابلو بر دیوار ورودی ساختمان پوهنتون هرات خواهند شد.

به باور آنها نام دانشگاه یک واژه بیگانه و پیروی از فرهنگ بیگانه است.

در همین حال فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در پاسخ به اینکه چه طور و چه زمانی این وضعیت پایان خواهد یافت گفت: این مسئله مرتبط به خود هراتیان و نهادهای جامعه مدنی این ولایت می شود.

تا به حال چندین بار اعتراض بر سر نام دانشگاه و پوهنتون در ولایات مختلف کشور از سوی محصلین صورت گرفته ولی گفته میشود وزارت تحصیلات عالی کشور تاکنون نتوانسته در این رابطه اقدام قاطع و جدی داشته باشد.

گزارش: شعیب تنها شکران

ادیت: پدرام قاضی زاده

1 دیدگاه;

  1. عبدالخالق میلاد گفته:

    باعرض سلام خدمت شماخواننده عزیز!

    ازخواندن این خبرسخت متاثرشدم واقعابرای هرات شهرعلم عرفان ومرکز تولید اندیشه وعلم این یک جفای بس بزرگ ولکه سیاهی است بردامان هرات ،وقتی تاریخ هرات را مطالعه میکنیم از این همه صفاوصمیمت که بوده خیلی لذت میبریم .
    متاسفم که امروزویروس قوم پرستی وامتیازطلبی براساس زبان هرات را آلوده کرده وهسته مرکزی انرا متاثرساخته امید وارم جوانان بیداربپاخیزند وباراه اندازی تلاش های فرهنگی این مرض مهلک را معالجه نمایندوازنام پوهنتون بیشتر روی کیفیت تدریس واموختن پروگرام های تحیقی ان وقت خودرا صرف کنند.
    میلاد از هامبورگ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top