درجریان عملیات امروز نیروهای مشترک امینتی در بادغیس تا به اکنون 39 طالب کشته و 28 تن دیگر زخمی شده اند

جریان عملیات نیروهای مشترک امنیتی در ولایت بادغیس چهل تن از افراد طالبان کشته و زخمی شده اند.

مقام های امنیتی در بادغیس میگویند: عملیات مشترک تصفیوی نیروهای دفاعی وامنیتی وخیزش های مردمی  باحمایه ضربات هوایی حمایت قاطع درساحات وقریه جات مختلف ولایت بادغیس آغاز گردیده است.

برید جنرال زمری فیضی رئیس ارکان قول اردوی 207 ظفر که در رآس این عملیات حضور دارد، میگوید: نیروهای دفاعی وامنیتی حوالی ساعت 9:30 صبح روز چهار شنبه در ساحات چشمه شیرین ولسوالی آبکمری بادغیس با طالبان مسلح درگیرشدند، که درنتیجه 39 تن از مخالفان مسلح مربوط گروپ ملانورآغا کشته و 28 تن دیگر زخمی شده اند.

وی افزود: ملا نورآغا که ولسوال نام نهاد طالبان درولسوالی آبکمری خوانده میشود، از این جنگ فرار نموده و در خانه های نزدک همان منطقه پنهان شده اند که نیروهای امنیتی در تلاش دستگیری وی هستند.

به گفته ی او: اجساد ده تن از کشته شده گان در صحنه ی نبرد باقی مانده است.

این مقام امنیتی در بادغیس میگوید: درجریان این عملیات تا اکنون 3 حلقه ماین کشف وخنثی گردیده و یک حلقه ماین بالای افراد طالبان انفجار کرده که در نتیجه ۱۵ عراده موتر  سایکل تخریب گردیده است.

گفت: یک مقدار سلاح و مهمات مختلف النوع و 36 عراده موتورسایکل طالبان مسلح دولت به دست نیروهای امنیتی و دفاعی افتاده است.

درهمین حال مقام ها در قول اردوی 207 ظفر میگویند: این عملیات به هدف سرکوب طالبان مسلح در ساحات و ولسوالی های مختلف ولایت بادغیس که احتمال حضور مخالفان مسلح دولت میرود، راه اندازی شده است و تا پاکسازی کامل این مناطق از وجود مخالفان مسلح ادامه خواهد داشت.

گروه طالبان تا به اکنون در این باره به رسانه ها ابراز نظری نکرده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top