درخواست شماري ازفرهنگيان وفعالان مدني هرات ازدولت جديد آمريكا

شماری از فرهنگیان و فعالان مدنی در هرات از دولت آینده آمریکا خواهان این هستند تا در عرصه های پیشرفت اقتصادی و نظامی مردم افغانستان اقدامات جدی از خود نشان دهد. آنان میگویند: در طی دهه ی اخیر به نحو احسن آمریکا نتوانسته تا برای رشد اقتصاد افغانها برنامه های بنیادی را عملی سازد.

این فرهنگیان از مسئولین حکومتی آمریکا میخواهند تا در آینده با هرگونه اسلام ستیزی تندروان دینی در آن کشور مقابله کند و نگذارند تا همانند گذشته به عقاید مسلمانان حمله صورت گیرد.

همزمان با اولين روزهاي پس ازانتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده ی آمریکا وانتخاب باراك اوباما به عنوان رئيس جمهوراين كشوربراي باردوم دراين سمت، شماري از فرهنگیان و فعالان جامعه مدنی در هرات از دولت آمريكا میخواهند تا برای آینده ی افغانستان برخلاف گذشته برنامه های قوی اقتصادی را طرح ریزی و عملی کند.

آنان میگویند: در حال حاضر فقر اقتصادی مهمترین معضل مردم افغانستان میباشد و نیاز است تا دولت آینده ی آمریکا در این زمینه بی تفاوت نباشد.

آنان همچنان علاوه میکنند که ده سال پیش روی افغانستان برای مردم بسیار سرنوشت ساز و مهم بوده و ایالات متحده ی آمریکا در این رابطه نقش مهمی را دارد.

این تعداد از فرهنگیان و فعالان مدنی در هرات همچنان تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی افغان را از دیگر خواسته هایشان از ایالات متحده عنوان کردند.

در حالی این انتظارات از دولت جدید در آمریکا ابراز میشود که توده ی عظیمی از مردم افغانستان همچنان نگران از پیامدهای پس از سال 2014 میباشند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top