دریاچه خزر مسیری برای رشد اقتصاد و تجارت منطقه

استفاده از دریای خزر در مسایل بازرگانی تحرک قوی را در رشد اقتصادی منطقه بوجود می‌آورد.

در همایش اقتصادی خزر که نماینده گان کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و ایران حضور داشتند، بر منافع اقتصادی متقابل کشورهای منطقه تاکید گردید.

قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان می‌گوید؛ که ذخایر بزرگ در بستر دریای خزر زمینه رشد اقتصادی را به کشورهای مجاور و منطقه فراهم ساخته و هم‌چنان باعث ایجاد تضمین برای شرکت‌های تولیدی می‌شود.

ترجمه: (در صورت استفاده مؤثر، ذخایر بزرگ هیدروکربن در بستر دریای خزر و سرزمین های مجاور آن ممکن است یک تحریک قوی انرژی را به رشد پویا و با کیفیت بالای اقتصادهای ملی کشورهای حاشیه خزر و همسایگان آن بدهد و همچنین شرایط ایجاد شرکت های تولیدی جدید و احداث تأسیسات صنعتی را تضمین کند. انرژی دریای خزر باید مبنایی برای توسعه پویای اقتصادی منطقه باشد. رشد صنعتی، که عمدتا با افزایش تولید منابع هیدروکربنی همراه است، ممکن است اساساً کل وضعیت اقتصادی در این بخش از جهان را تغییر دهد و منطقه خزر را به عنوان یک شریک برابر و مؤثر در اقتصادی جهانی ادغام کند.)

دیمیتری مدودوف نخست وزیر روسیه، نیز ابراز امیدواری میکنند، تا این همایش ها که می تواند، با عقد قرادادهایی تجاری و صنعتی نیز همراه باشد، بتواند فرصتی را برای فعالان تجاری و صنعتی کشورهای منطقه ایجاد کند، تا آنها بهتر بتوانند نقش خود را برای توسعه اقتصادی منطقه بازی کنند.

ترجمه: (این اقدام تاییدی بر آن است، که ما می توانیم به همکاری کشورهای منطقه در آرامش، بدون هیچ گونه تحمیلی از سوی کشورهای دیگر، با احترام به منافع یکدیگر و مهم تر از همه با تقسیم برابر حق استفاده از منابع غنی طبیعی خزر و مسئولیت پذیری در قبال سرنوشت آن به راه حل کارهای سودمند متقابل دست یابیم.)

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز تاکید دارد، که کریدور حمل و نقل چین، قزاقستان، ایران از مسیر ترکیبی ریلی و دریایی با محوریت دریاری خزر که یک سال قبل راه اندازی گردید، امکان توسعه ی همکاری و احیای مسیر تاریخی جاده ی ابریشم را فراهم کرده است وهمه ی کشور های منطقه میتوانند از مزایای آن بهر مند شوند.

در این همایش بزرگ اقتصادی صدها تاجر و سرمایه‌گذار از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و همچنان افغانستان شرک کرده‌اند.

تاجران افغانستان و ایران نیز خزر را مسیر برای انتقال کالاها دانسته و تأکید می‌کند، که این دریا می‌تواند زمینه صادرات و واردات به افغانستان را از راه لاجورد و جاده ابریشم نیز مساعد سازد.

آرش یونسی رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت بلخ تاکید دارد که راه های ارتباطی و هزینه ی انتقال کالا از مسیر های متختلف از جمله مسایل اساسی میباشد و میتواند زمینه ی تبادلات تجاری را در بین کشورهای منطقه افزایش دهد.

در این همایش که در منطقه گردشگری «آوازه» در شهر ترکمن‌باشی ترکمنستان برگزار شده بود، نزدیک به شصت سند بین المللی مربوط به همکاری های اقتصادی در زمینه هایی تکنولوژی و اطلاعات، همکاری های سرمایه گذاری، تجارت، اقتصاد، دیپلماسی، حمل و نقل، صنعت برق، صنایع سبک، ابزار و ماشین آلات زراعتی و مدیریت آب در سطوح مختلف به تصویب رسید و امضا شد.

براساس گزارش ها، بیش از ۸۰ درصد منابع بخش ترکمنستان در دریای خزر در رسوبات در اعماق بیش از ۳۰۰۰ متر واقع شده است، که ترکمنستان سالانه حدود ۱۰ میلیون تن نفت تولید می کند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top