در جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان در بادغیس ۱۵ طالب کشته و ۲۵ تن زخم برداشته است

درنتیجه جنگ میان طالبان و نیروهای دولتی درولایت بادغیس ۱۵ طالب کشته و ۲۵ تن دیگر شان زخمی شده اند. دو تن از نیروهای امنیتی نیز دراین جنگ جان باخته اند.

ظاهر بهاند سخنگوی والی بادغیس میگوید: طالبان مسلح حوالی ساعت ۸:۰۰ شب گذشته حملات گسترده ای تهاجمی را بالای پوسته های امنیتی در منطقه ی گنده آب و درویش محمدی های ولسوالی بالامرغاب انجام داده اند.

وی افزود: درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی و طالبان آغاز گردید، که نزدیکی صبح ادامه داشت.

سخنگوی والی بادغیس گفت: درنتیجه این جنگ به شمول دو قوماندان سرشناس طالبان به نام های ملا شایسته و ملاناصر کشته شده اند و ۲۵ تن دیگر زخمی شده اند.

او میگوید: همچنان دو سرباز نیروهای امنیتی، درنتیجه این جنگ جان باخته اند.

بهاند میگوید: صبح امروز بیشتر از ۳ صد نیروی کمکی به شمول اردوی ملی و پولیس قطعات خاص از شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس به ولسوالی بالامرغاب فرستاده شده اند.

گروه طالبان تا اکنون دراین مورد ابراز نظری نکرده اند.

کارشناسان به این باورند که با نزدیک شدن فصل گرما، حملات مخالفان مسلح دولت در مناطق مختلف افزایش پیدا میکند و میبایست دولت برای مهارساختن و از بین بردن آنان اقدامات جدی تری را روی دست گیرد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top