در شهر هرات نمایشگاه زراعتی به مناسبت روز دهقان برگزار شده است

دهقانان و شماری از زمین داران، دراین نمایشگاه محصولات زراعتی خود را به نمایش گذاشته‌اند و از جشن دهقان با راه اندازی برنامه‌‌های هنری و فرهنگی استقبال کردند.

آنان؛ فراورده های شان را از ولسوالی ها به این نمایشگاه آورده تا در معرض دید عموم گذاشته و تاکید دارند که امسال بارش باران و برف در هرات دهقانان را امیدوار ساخته است و خواهان حمایت بیشتر دهقانان از سوی دولت هستند.

بارش باران و برف در هرات باعث افزایش برداشت محصولات زراعتی می شود و دهقانان این ولایت را امیدوار ساخته است.

این دهقانان می گویند، که خشک سالی نفس گیر سال های گذشته از بین رفته است و اکنون آب کافی در اختیار دارند.

در همین حال مقام های محلی هرات می گویند؛ که زراعت در این ولایت معیاری گریده و بازارهای جهانی به روی محصولات زراعتی این ولایت باز شده اند، که آینده زراعت در هرات را امیدوار کننده ساخته است.

مسوولان ریاست زراعت و آبیاری هرات می گویند: درسال گذشته به ارزش یک میلیارد افغانی درعرصه زراعت درین ولایت سرمایه گزاری شده است، که شامل ساخت کانال های آبی، جلوگیری ازصحرایی گرایی، مصون سازی مالداری، توزیع دستگاه های زراعتی، توزیع تخم وکود اصلاح شده بذری و جلوگیری از شیوع آفات نباتی و حیوانی میباشد.

عبدالصبور رحمانی رییس زراعت و آبیاری هرات میگوید: زراعت در این ولایت نسبت به گذشته معیاری شده است و میزان محصولات زراعتی نیز چند برابر شده است.

والی هرات نیز میگوید: پیداوار زراعتی هرات وافغانستان در سال های پیش از جنگ، نیاز به اقدامات بنیادی بخاطر خود کفایی اقتصادی در کشور دارد و شرایط اقلیمی و جوی در افغانستان بگونه ایست که تولیدات زراعتی از کیفیت بالایی برخوردار است.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات میگوید، که پس از این تولیدات زراعت هرات به سایر ولایت های کشور از جمله کابل فرستاده می شوند.

به گفته ی مقام های محلی هرات، میکانیزه ساختن زراعت و استفاده ازشیوه های پیشرفته آبیاری و خدمات به دهقانان ومردم قریه جات باید بگونه ای صورت گیرد، تا جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شود.

جشن دهقان امسال متفاوت از سال های قبل با برنامه های هنری وفرهنگی، قدردانی ازدهقانان وهمچنان نمایشگاه محصولات زراعتی تجلیل شد.

گزارش: آدینه قاضی زاده

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top