دوتار؛ زاده هرات و میراث خراسان ولی ثبت با نام ایران

فرهنگیان و شماری از هنرمندان ولایت هرات در واکنش به اقدام اخیر ایران در ثبت میراث فرهنگی مشترک این دو کشور به نام خود در یونسکو گرد هم آمدند.

این فرهنگیان، دریک نشست زیر عنوان “دوتار؛ زاده‌ هرات و میراث خراسان” است نسبت به ثبت ساز دوتار به عنوان میراث فرهنگی ایران در سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) اعتراض کردند.

این گروه در اعلامیه از سازمان یونسکو می خواهند تا دوباره به پرونده دوتار و این میراث مشترک رسیدگی کند.

شاهین مردان مسوول دفتر ولایتی انستتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان در هرات می گوید در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر بوگوتا، پایتخت کلمبیا برگزار شد، پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار که از سوی ایران ارائه شده بود، با کسب نظر موافق اعضای این کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

فرهنگیان هرات از وزارت اطلاعات وفرهنگ و وزارت خارجه افغانستان می خواهند که در این زمینه با سازمان یونسکو گفتگو نمایند.

جاوید ضرغام آمر فرهنگ وهنر ریاست اطلاعات وفرهنگ ولایت هرات تاکید دارد که این قضیه از سوی وزارت اطلاعات وفرهنگ کشور پیگیری خواهد شد.

دوتار از جمله ساز های با پیشینه و بومی ولایات غرب وشمال غرب افغانستان است که سالها درمنطقی از شمال افغانستان وغرب افغانستان که در گذشته جز خراسان بودند نواخته شده است.

در نیم قرن آخراستاد محمد کریم هروی دوتار نواز مسرناس هراتی، با اندکی تغییر در تارهای این آله موسیقی، شکل جدیدی از دوتار را خلق نمود که بنام دوتارهراتی استاد کریم نیز در کنار دوتار خراستانی علاوه گردیده است.

گزارش: نذیر ایوبی

ایدیت: پدرام قاضی زاده

عضو کانال تلگرام کهندژ شوید 

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top