دومین روز امتحان کانکور هرات، براثر اعتراض استادان پوهنتون این ولایت درحدود سه ساعت تاخیر برگذارگردید

آزمون کانکور پس از ماه­ها انتظار در هرات روز گذشته آغاز شد، اما دومین روز این آزمون بزرگ ملی در این ولایت زیر سایه­ای اعتراض­ استادان پوهنتون هرات و داوطالبان این آزمون برگزار گردید. شماری از استادان دانشگاه هرات آنچه اعزام هیات 120 نفری وزارت تحصیلات عالی  برای نظارت از آزمون کانکور امسال به این ولایت می­خوانند، نظارت بر این آزمون را تحریم کرده­اند. اعتراض این استادان به سهم ندادن به استادان پوهنتون هرات برای نظارت بر امتحان کانکور در دیگر ولایت­های کشور است.

در آزمون امسال بیش از سیزده هزار داوطلب شرکت کرده که بیشتر از نیم این داوطلبان خانم­ها هستند. اما آمدن هیات 120 نفری از مرکز و کاهش دونیم هزاری داوطالبان کانکور نسبت به سال پیش، آزمون امسال را متفاوت از گذشته ساخته است.Picture7

قرار است 13 هزار و 92 داوطلب کانکور اینجا در دانشگاه دولتی هرات امتحان شان را طی سه روز پشت سر بگذرانند.

اما آنچه آزمون کانکور امسال در هرات را جنجالی ساخته است، هیات 120 نفری وزارت تحصیلات عالی برای نظارت از این آزمون است.

هزینه­ای مالی این هیات از یک سو و بی اعتمادی وزارت تحصیلات عالی به پوهنتون هرات از سوی دیگر انتقاد برانگیز شده است تا جایکه گفته می­شود نزدیک به یک و نیم میلیون افغانی فقط تکت طیاره این هیات شده در حالی که استادان دانشگاه هرات بیش از دو ماه می­شود که معاش دریافت نکرده اند.

دومین روز امتحان کانکور در هرات امروز با بیش از سه ساعت تاخیر برگزار شد، شماری از استادان دانشگاه هرات در اعتراض به آمدن هیات 120 نفری وزارت تحصیلات عالی برای نظارت از این آزمون و سهم ندادن برای استادان این پوهنتون، نظارت بر امتحان کانکور را تحریم کرده­اند.

شماری از استادان دانشگاه هرات می­گویند: به دلیل بی­اعتمادی وزارت تحصیلات به این پوهنتون و هشدار مسوول هیات اعزامی کانکور به استادان دانشگاه هرات، این آزمون را تحریم کرده­اند.

گفته میشود: تمامی روسای پوهنحی­های دانشگاه هرات برای نظارت از این آزمون حاضر نشدند.

با اینکه مسوولان وزارت تحصیلات عالی می­گویند: هیات 120 نفری این وزارت برای نظارت از آزمون کانکور امسال هرات، استادان دانشگاه­های مختلف کشور هستند، اما شماری از استادان پوهنتون هرات می­گویند: تاحالا حتی یک استاد این دانشگاه هم برای نظارت از آزمون کانکور به دیگر       ولایت­های کشور برده نشده است.

در همین حال داوطلبان کانکور در هرات نگران نفوذ شماری از حلقات و افراد در این آزمون هستند. آنگونه که شماری از این داوطلبان می­گویند: دولت باید جلو نفوذ افراد حکومتی و زورمند، در نتایج آزمون کانکور را بگیرد.

از سوی هم گفته می­شود کارت­­های وردوی شماری از داوطالبان کانکور به هرات نیامده و شماری هم مشکلات تخنیکی دارد، اما محمد آصف رحیمی والی هرات می­گویند: این مشکل به گونه­ای جدی بررسی می­شود.

این درحالیست که مسئولان پوهنتون هرات بر شفاف بودن این آزمون تاکید نموده می­گویند: پوهنتون هرات امسال ظرفیت پذیرش 4100 دانشجوی جدیدالشمول را دارد.

داکتر حسن فرید سرپرست دانشگاه هرات همچنان می­گوید: استادان این دانشگاه آزمون امسال کانکور را تحریم نکرده اند.

عبدالرزاق احمدی رئیس معارف هرات نیز میگوید: در آزمون کانکور امسال در هرات شمار داوطالبان این امتحان نسبت به سال پیش، بیش از 2500 تن کاهش یافته است و دلیل این کاهش را ناامنی­، مهاجرت­ها و بلند رفتن قیمت کارت ورودی کانکور عنوان میکند.

همچنان جنرال عبدالمجید روزی قوماندان امنیه هرات هم از تامین امنیت امتحان کانکور امسال سخن می­گوید و تاکید دارد که هیچ تهدید امنیتی وجود ندارد.

آمدن هیات 120 نفری وزارت تحصلات عالی برای نظارت از آزمون کانکور در هرات انتقادهای زیادی را به دنبال داشت.

به باور آگاهان امور، مسوولان در وزارت تحصیلات عالی در پی متمرکز ساختن قدرت هستند و تلاش دارند تا صلاحیت­های دانشگاه­های ولایتی از جمله هرات را کاهش دهند.

آزمون کانکور امسال در هرات با 48 روز تاخیر نسبت به سال پیش برگزار شده است. این مسئله سروصدای خیلی از داوطلبان کانکور را در روزهای گذشته بلند کرده بود که سرانجام دیروز جمعه آغاز گردید و تا فردا یک شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top