ششمین جشن گُل زعفران در هرات گشایش یافت

برای ششمین بار جشن گُل زعفران امروز با حضور مقام‌های محلی، زعفران‌‎کاران و شماری از شهروندان هرات در چهل غرفه گشایش یافت.

این جشن با موسیقی محلی و نمایش نمونه‌های از زعفران خالص و بسته‌ندی شده هم‌راه بود.

هرات در یک دهه گذشته به صورت جدی به زعفران روی آورده است، به امید اینکه روزی زعفران جای کوکنار را در کشور بگیرد.

مقام‌های محلی و تولیدکننده‌گان زعفران در هرات گردهم آمدند، تا فصل برداشت این گیاه را که به طلائی سرخ مشهور است، جشن بگیرند.

بشیراحمد رشیدی رییس اتحادیه زعفران‌کاران ولایت هرات هدف‌ از برگذاری این جشن را تشویق کشاورزان به کِشت زعفران و هم‌چنان معرفی هرات به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در کشور را عنوان می‌کند.

او می‌گوید که انتظار دارد روزی زعفران جای کِشت کوکنار را بگیرد.

زعفران هرات

در همین حال جلیل احمد کریمی زعفران کار در هرات، از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات‌اش شکایت دارد.

او می‌گوید که از سال گذشته به این‌سو قیمت زعفران به شکل قابل ملاحظه‌ای پایین آمده که به آنان ضررهای فراوانِ وارد شده است.

او از حکومت می‌خواهد تا کشاورزان را حمایت کرده تا بتوانند صنعت کِشت و تجارت زعفران را رُشد و رونق بیشتری دهند.

از سوی هم سیدوحیدقتالی والی هرات بر حمایت بیشتر کشاورزان تاکید کرده و می‌گوید که اداره محلی تلاش دارد تا تسهیلات لازم را برای زعفران‌کاران در شهر و ولسوالی‌های فراهم آورد.

با این حال احمدسعیدعظیمیان معاون سرمایه‌گذاری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات می‌گوید که از ابتدای سال جاری تا اکنون نزدیک به ۲۶ هزار کیلوگرام زعفران در سراسر افغانستان به ارزش نزدیک به ۱۹ میلیون دالر آمریکایی از طریق اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری به خارج از کشور صادر شده است.

در اوایل سال‌های دهه‌ای ۸۰ کشت زعفران از یک ولسوالی درهرات شروع و تا اکنون به گونه‌ای قابل ملاحظه‌ای در سطح کشور گسترش یافته است، که امروزه زعفران هرات به کشور های آمریکا، هند، جرمنی، هالند، سنگاپور و شماری دیگر از کشورهای جهان صادر می‌گردد.

 

برای دریافت اخبار دقیق، به کانال تلگرام کهندژ بپیوندید!

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top