شکایت از زور گویی واخاذی نیروهای پولیس در مسیر شاهراه هرات – کابل

شماری از موتر داران، موتر های بار بری در ولایت هرات از اخاذی های پولیس در مسیر شاهراه هرات – فراه  شکایت دارند.

این موتر داران ادعا میکنند که سربازان پولیس در مسیر شاهراه با انان برخورد نامناسب کرده وبگونه اجبار از انان اخاذی میکنند، در صورتیکه نپردازند با برخورد بد پولیس قرار گرفته و مورد ضرب شتم قرار میگیرند.

آنان هشدار میدهند که اگر  وزیر امور داخله کشور به این مشکل انان رسیدگی نکند، آنان دست از کار خواهند کشید و مسیر شاهراه را به روی ترافیک مسدود خواهند نمود.

نثار احمد یکتن از این این راننده گان میگوید، که از یک سو اخاذی از سوی طالبان در ساحات تحت کنترول شان از آن ها اخاذی میکند واز سوی دیگر اخاذی وبدرفتاری پولیس با موترداران ومردم آنان را به ستوه اورده است.

غلام سرور و تیمور شاه دوتن دیگر از دریوارانی هستند، که دعا میکنند که پس خارج شدن از شهر هرات، پوسته های امنیتی پولیس در مسیر شاهراه، بویژه در ساحات ولایت فراه، بگونه پیوسته از موتر داران اخاذی میکنند ودر صورت نه پرداختن با موتر داران ومردم برخورد نامناسب صورت میگیرد.

بااین حال رئیس شورای ولایتی هرات با تائید این مشکلات هشدار میدهد، که اگر مقامات امنیتی در مرکز کشور برای حل این معضل وارد عمل نشوند، موترداران خود مسیر راه ها را مسدود خواهند کرد ودست به اعتراضات گسترده خواهند زد.

کامران علیزائی رئیس شورای ولایتی هرات تاکید دارد، که بارها شکایت دریوران از آزار و اذیت نیروهای امنیتی به نهاد مردمی رسیده، اما تا به اکنون از سوی مسئولان بدان هیچ توجهی صورت نگرفته است.

رئیس شورای ولایتی هرات، از دولت میخواهد در زمینه رفع این چالش ها اقدانم جدی نماید، در غیر ان همراه با این موتر داران، دست به اعتراضات و مسدود نمودن شاهراه ها خواهند زد.

درهمین حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات با تائید اخاذی پولیس در مسیر شاهرراه ها میگوید: در مربوطات ولایت هرات تا به اکنون هیچ موردی از اخاذی پولیس شاهراه به ثبت نرسیده است، اما در مربوطات فراه برخی از سربازان پولیس از دریوران اخاذی میکنند.

وی تاکید دارد، که جلو اخاذی های غیر قانونی از سوی هرکسی که صورت بگیرد به هماهنگی والیان ولایات حوزه غرب، به زودی گرفته خواهد شد.

شکایت از زور گویی واخاذی  ماموران پولیس وطالبان  در مسیر شاهراه هرات – کابل چالش تازه ای نیست.

پیش از این طالبان در ساحات دلارام وفراهرود، ولایت فراه گمرک سیار ایجاد کرده بودند، که تمام موتر های باربری را پس از توقف و پرداخت محصول کالا ها دوباره کنترول نموده واجازه عبور میدادند.

باین همه برخی از راننده گان مسئولان امنیتی را در ولایات غرب کشور بویژه ولایت فراه به دست داشتن در این اخاذی ها متهم میکنند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top