طلای سرخ افغانستان، از گسترش تولید تا رونق تجارت

زمین‌های خشک بی‌آب و علف اطراف هرات روزی یک بیابان وحشت‌ناک بود اما حالا گل خوش‌رنگ طلای‌سرخ افغانستان چشم‌ها را به خود جلب کرده و بر زیبایی این ولایت افزوده است.

طلای‌سرخ یا زعفران افغانستان گیاهی است که از چندین‌سال به این سو به عنوان کشت جای‌گزین کوکنار برای دهقانان کشور توزیع می‌گردد و در این اواخر شدت علاقه‌مندی کشاورزان به این گیاه بیشتر شده است.

مسوولان اداره زراعت هرات از افزایش کشت این گیاه خوش‌رنگ خبر داده و می‌گویند شواهد نشان می‌دهد که امسال تا مرز هشت تُن از این گیاه به دست بیاید.

شکور ایثار یک‌تن از تاجران زعفران در هرات خوش‌بین است که این گیاه می‌تواند در آینده نام افغانستان را در جهان بلند سازد و کلمه‌ای مواد مخدر را از کنار نام افغانستان پاک کند.

او گفت هر چند تا اکنون تلاش‌های در جهت شناسایی این گیاه با نام و آرم افغانستان در جهان صورت گرفته است اما هرزگاهی بی‌مهری‌های حکومت در این راستا سبب شده تا این روند به کُندی پیش برود.

مسوولان اتحادیه زعفران‌کاران هرات می‌گویند امسال علاقه‌مندی کشاورزان به کشت گیاه زعفران شدت یافته بود و به گفته‌ای آنان حتی در ساحات ناامن نیز زعفران کشت شده است.

بشیراحمد رشیدی رییس اتحادیه زعفران‌کاران هرات افزود کشاورزان در آمد خوبی از فروش محصولات زعفران طی سال‌های گذشته به دست آورده اند و سود زیادی نیز برده اند.

او گفت تلاش دارند تا این گیاه را با نام و آرم افغانستان در بازار های جهانی به فروش برسانند.

با این حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید اداره محلی تمام تلاش‌اش را به خاطر حمایت از زعفران و کشاورزان انجام داده است و هنوز هم تلاش‌ها به خاطر بازاریابی درست برای کشاورزان گیاه زعفران جریان دارد.

اقتصاد دانان پیش‌بینی می‌کنند که بازار جهانی این محصول نیز در حال گسترش است و زعفران به‌زودی به یک محصول استراتژیک صنعتی در مارکیت جهانی مبدل خواهد شد.

در کنار ویژه‌گی‌های خوب طلای‌سرخ افغانستان، اکنون بیش از هژده هزار زن مصروف گِرد آوردی گل زعفران از زمین‌های کشت شده این گیاه در هرات هستند.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top