فراغت شماری از افسران پولیس از اولین دوره ی آموزش های مسلکی توسط نیروهای حمایت قاطع

پولیس افغانستان برای بیرون شدن از صحنه  های نبرد و آماده شدن برای تامین امنیت مردم، دوره های پیشرفته ی نظامی و مسلکی را آموزش میبیند.

مقام های افغان و خارجی در حوزه غرب میگویند: وظیفه عمده پولیس تامین امن، نظم عامه و تنفیذ قانون درجامعه می باشد، اما جنگ تحمیلی مانع کار این نیروها از وظایف اصلی شان شده است.

درهمین حال قوماندانی آیساف در حوزه غرب به منظور بالا بردن ظرفیت پولیس، کارگاه آموزشی دو روزه ی رهبریت که در آن “مدیریت واداره، پولیس مردمی و حقوق بشر” برای افسران پولیس آموزش داده میشود، در هرات برگزار کرده است.

شماری از افسرانی که در این کارگاه شرکت کرده بودند، میگویند: با اینکه شرکت دراین کارگاه به تجارب شان افزوده است، اما نیاز است تا مشاورین حمایت قاطع در بخش های کشف جرایم و آموزش های مسلکی برای پولیس کشور بیشتر تلاش کنند.

از سوی هم جنرال امین الله امر خیل قوماندان امنیه ولایت هرات میگوید: شدت نا امنی ها و افزایش گروه های جنگجو درکشور باعث شده است، تا از پولیس هم به عنوان نیروی جنگی در صحنه ی نبرد کار گرفته شود و این امر نیروهای پولیس را از وظیفه ی اصلی اش که تنفیذ قانون در جامعه می باشد دور نگهداشته است.

مشاورین حمایت قاطع برای نیروهای امنیتی افغان، نیز میگویند: نیروهای پولیس درحال حاضر نسبت به گذشته به توانمندی های بالای رسیده اند و آن ها برای رشد بیشتر نیروهای امنیتی افغان، مخصوصآ پولیس بیشتر از گذشته تلاش میکنند.

جنرال چمپر، مشاور و آموزگار این کارگاه تاکید میکند، که همانند افغان ها نیروهای حمایت قاطع نیز آرزوی رسیدن مردم افغانستان به یک صلح دایمی را دارند.

ترجمه:

(تفاوتی را که ما اکنون نسبت به گذشته احساس میکنیم، پولیس افغان از ظرفیت و توانمندی بالای برخوردارد است. این نه تنها آرزوی افغان ها، بل آرزوی ماهم است که افغانستان صاحب صلح دائمی شود و پولیس بتواند وظیفه اصلی خودرا که اجرای قانون است، انجام دهد و پولیس با مردم باشد و مردم با پولیس.)

باورها بر این است که به هر اندازه ی که نیروهای پولیس کشورمسلکی شوند، به همان اندازه از نقض قوانین و حقوق بشری جلوگیری میشود، زیرا در تامین قانون باید اول نافذان قانون خود شان را مطابق قانون عیار نمایند، سپس قانون را درجامعه پیاده کنند.

این برنامه پیش از این درولایت های کابل، کندهار، بلخ و اکنون درهرات برگزار شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top