فراغت ۵۰ خانم از یک دوره ی آموزش صنایع دستی شش ماهه درهرات

پنجاه تن از زنان در هرات پس از سپری نمودن یک دوره شش ماهه آموزشی در بخش های مختلف صنایع دستی، تولیدات شان را به نمایش گذاشتند. این صنایع شامل خیاطی، خامک دوزی و گلدوزی می شود. در همین حال شماری از زنان تجارت پیشه از نبود بازار برای فروش صنایع شان نگران هستند.

بیش از پنجصد اثر در این نمایشگاه به دید گذاشته شده است، که محصول تلاش بیش از صد زن میباشد. صنایع دستی زنانی که ماه ها روی شان کار شده است، از خیاطی تا خامک دوزی، گلدوزی و تابلوسازی.

پنجاه خانم پس از سپری کردن یک دوره آموزشی شش ماهه در بخش صنایع دستی سند فراغت گرفتند.

این برنامه آموزشی از سوی نهاد اجتماعی هدایت نور برگزار شده و ضمیره نبی زاده مسئول نهاد اجتماعی هدایت نورمیگوید: هدف شان توانمند ساختن زنان و رشد صنایع دستی است.

از سوی هم شماری از زنانی که صنایع شان در این نمایشگاه به دید گذاشته از این می گویند که در جریان شش ماه گذشته در بخش های مختلف آموزش دیده و در قسمت صنایع دستی نیز توانمند شده اند، اما آنان نگران نبود بازار فروش صنایع دست ساز شان هستند،

شماری از این زنان می گویند: با اینکه ماه ها روی آثار شان کار می کنند اما کسی حاضر نمی شود تا این اجناس شان را خریداری نماید.

این زنان تجارت پیشه از مردم به ویژه خانواده ها می خواهند، که به جای اجناس بی کیفیت خارجی صنایع دستی آنان را خریداری کنند، تاز زمینه رشد و فعالیت تولیدی شان در قسمت صنایع دستی بالا رود.

گفته میشود: در حال حاضر بیش از یک هزار خانم در بخش های مختلف صنایع دستی در این نهاد اجتماعی مصروف آموزش هستند.

مسئوولان این نهاد می گویند: زنان در بخش صنایع دستی دستاوردهای خوبی دارند، اما مشکلات اقتصادی و بی توجهی نهادهای حامی زنان، آنان را با چالش های جدی روبه رو ساخته است و از سوی هم به دلیل نبود بازار فروش، خیلی از زنان از ادامه کار در بخش صنایع دستی، دست می کشند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top