فیلم ساز هراتی هزینه ی درآمد فیلم اش را صرف مخارج تداوی یک خبرنگار میکند

یکتن از سینماگران در هرات تصمیم گرفته است، تا پول درآمد فیلم اش را برای تداوی یکت خبرنگار پرداخت نماید. شکیب ساحل سازنده ی فیلمی بنام سرتیر است که زندگی خانواده ی سربازان را به نمایش گذاشته است.

این سینماگر هرات را شکیب ساحل نام دارد و به تازه گی فیلم 70 دقیقه ای بنام سرتیری یا سرباز که زندگی یک خانواده ای را که همه فرزندان اش سرباز میباشند، به نمایش میگذارد.

اقای ساحل میگوید: تصمیم دارند تمام عواید نمایش این فیلم را به یکتن از خبرنگاران که اکنون در ایران در بستر بیماری بسرمیبرد و ظاهرا تداوی اش در ایران نتیجه نداده است، مصرف خواهد کرد.

وی افزود: فلم سرتیر که برگرفته از مشکلات جامعه ی کنونی ماست، با همکاری مدیریت افغان فلم ساخته شده است، که بخاطر کمک به یک هموطن ما که نیاز به تداوی دارد به نمایش گذاشته میشود.

اقای ساحل در نظر دارند با کمک رسانه ها توجه شهروندان هرات را در این زمینه جلب نماید، که تکت بیشتری بفروش برسد، تا هزینه ی تداوی این خبرنگار بیمار جمع آوری گردد.

درهمین حال شماری از خبرنگاران و مسئولان نهاد ها از این اقدام این سینماگر تمجید کرده میگویند، ما در هر موردی زمانی موفقیت بدست میآورید که دست به دست همدیگر بدهیم.

عبدالقیوم پدرام قاضی زاده نماینده ی مرکز خبرنگاران افغانستان درهرات، با قدردادنی از این اقدام انسان دوستانه ی این سینماگر جوان، ابراز امیدواری میکند، تا افزایش درآمد این فیلم بتواند، هزینه های تداوی این خبرنگار رافراهم نماید.

نوراحمد کریمی آمر اطلاعات اداراه ی اطلاعات وفرهنگ هرات میگوید، از رسانه ها برای اجرایی شدن این برنامه که جهت تداوی یکتن از خبرنگاران  فعال این ولایت صورت میگیرد خواهان همکاری شده، ابراز امیدواری کرد، که باهماهنگی های ایجاد شده شاهد تبلیغات گسترده و بر شمار تماشاگران این فیلم افزوده شود.

همچنان نماینده گان برخی از رسانه ها که در این نشست حضور داشتند، جهت پخش ونشر تبلیغات این فیلم بصورت گسترده وعده همکاری دادند.

هرچند مرکز حمایت از خبرنگاران برای اعزام این خبرنگار به کشور ترکیه درخواستی را به وزرات صحت عامه فرستاده و طی صحبتهای که با مسولان این وزرات خانه صورت گرفته قول داده اند، که اقای رسولی را در برنامه  اعزام  سال 2017 این وزارت بگیرند با انهم داکتران گفته اند که تداوی این خبرنگار جوان مخارج هنگفتی را میطلبت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top