مردم فراه: شکارچیان عرب آثارباستانی را سرقت میکنند

شماری ازباشنده گان ولایت فراه ونماینده گان شان درمجلس سنا کشور مدعی شده اند که شکارچیان عربی که ازچندی بدینسو به هدف شکاربه آن ولایت آمده اند، دست به سرقت آثارباستی درآن ولایت میزنند. به گفته مردم به تازه گی دوشب قبل یک مقبره تاریخی درآن ولایت ، ازسوی افراد ناشناس که گفته میشود: شکارچیان عرب هستند، گشوده شده است. ازسوی هم مقامهای محلی درفراه میگویند: ازچگونگی برنامه ی این شکارچیان درآن ولایت اطلاعاتی دردست ندارند.اعراب شکارچی

گروهی از شکارچيان عرب که گفته میشود: به منظور شکار پرندگان ناياب، به ولايات حوزۀ غرب افغانستان آمده اند،از دو هفته بدينسو در ولايت فراه به سر مى برند.

گفته میشود:این شکارچیان عرب به دعوت یکی ازمسئولین قبلی دولت افغانستان به حوزه غرب آمده و ازسوی نیروهای پولیس امنیت شان تامین میگردد.

به تازه گی شماری ازمردم درولایت فراه و نماینده گان شان درمجلس سنا ادعا میکنند که چند شب قبل یکی ازمقبره های تاریخی درآن ولایت ازسوی عرب ها بازگردیده و بخشی ازآثارباستانی که درآن مقبره دفن گردیده بود، بسرقت رفته است.

یکتن ازباشنده گان قریه کاریزک که درنزدیکی شهرفراه موقیعت دارد، به خبرنگارما گفت: چند شب قبل شماری ازافراد که گفته میشود: اعراب شکارچی بوده اند، مرقد “خواجه امیر” که یکی ازمقبره های تاریخی درمنطقه کاریزک شهرفراه میگردد، بازنموده و آثارباستانی داخل آنرا به سرقت برده اند.

وی که ازافشای نام خود خوداری کرد گفت: تصاویر وعکس های ازقطعات شکسته شده ی کوزه های تاریخی درنزد مردم محل که توسط مبایل تصویربرداری گردیده است، موجود میباشد.

به گفته این مردم: مسئولان محلی ولایت فراه نیز درجریان این موضوع قراردارند وگفته میشود: که اعراب شکارچی یک عراده موترزد گلوله را برای والی ولایت فراه اهدا کرده است و به همین منظور اداره محلی فراه نیز دراین مورد سکوت اختیارنموده است.

ازسوی دیگر گل احمد اعظمی نماینده مردم ولایت فراه و معاون کمیسیون سمع شکایت مشرانو جرگه درمصاحبه اختصاصی با ما گفت: که وی ازجمله اولین کسانی بوده است که با آمدن اعراب شکارچی درافغانستان وبخصوص ولایت فراه مخالفت کرده است.

وی افزود: این اعراب به بهانه شکار دست به سرقت آثارباستانی و منابع زیرزمینی میزنند.

آقای اعظمی سناتور ولایت فراه گفت: شکایات زیادی برای آنها ازطرف مردم فراه مبنی بر دست اندازی اعراب شکارچی دراماکن باستانی و منابع زیرزمینی رسیده است.

به گفته او: بنا برفرمان رئیس جمهور مبنی برممنوعیت شکارحیوانات هرچه عاجل تر باید جلو این افراد گرفته شود وکسانیکه زمینه آمدن و حمایت این شکارچیان رافراهم ساخته اند مورد بازپرس قانونی قراربگیرند.

درهمین حال: مسئولان محلی درولایت فراه میگویند: ازچگونگی برنامه ی که اعراب دراین ولایت دارند، به جریان نیستند واین موضوع را دنبال میکنند.

احمد فواد عسکری میگوید: والی فراه درحال حاضربه خارج ازکشوربسرمیبرد و او”فواد عسکری” دراین مورد هیچ اطلاعاتی دردست ندارد که با رسانه ها شریک بسازد.

ازسوی هم فردی که خودرا جاوید معرفی میکند و میگوید که سکرتروالی فراه میباشد، باتلاش و واسطه  توسط افراد دیگری میکوشد تا ازنشراین گزارش ازطریق رسانه ها جلوگیری نماید.

وی درتماس تلفنی با خبرنگارما گفت: “حرفهای مردم گپ مفت است و برادر من که دراین مورد معلومات بیشتری دارد به نزد شما میآید و دنبال حرفهای مفت مردم را رها نمایید”.

چندی پیش برخی رسانه های کشور گزارش دادند که حدود ۱۶۰ عرب برای شکار پرندگان کمیاب به هرات و برخی ولایات دیگر کشور رفته اند.

به نقل ازبرخی رسانه ها گفته می شود: که حدود شصت پولیس ملی افغان برای امنیت این شکارچیان گماشته شده اند.اما ارگان های امنیتی کشور از این قضیه اظهار بی اطلاعی کرده و خواستار تحقیق فوری این موضوع شده است.

با این همه گفته میشود: این افراد برای شکار پرندگان کمیاب وارده افغانستان نشده بلکه اهداف دیگری دارند.

سید فضل الله وحیدی والی هرات نیز چند روزقبل دریک کنفرانس خبری گفت: هنوز معلوم نیست که این افراد برای شکاردرحوزه غرب آمده باشند و آنها فقد ازطریق میدان هوایی هرات استفاده کرده و به ولایت فراه رفته اند.

با اینهمه شماری از مردم ولایت فراه میگویند: چند سال قبل نیز شماری ازاعراب که به بهانه شکار به ولایت فراه آمده بودند، مقبره سلطان امیر را که یکی ازمشایخ مشهوردیگر در آن ولایت میباشد، بازنموده و مجسمه ی  را ازآنجا به سرقت برده اند.

به گفته آن مردم: خواجه امیر و سلطان امیر دوبرادران هستند که مقبرهای شان جز آبده های تاریخی ولایت فراه به شمار میرود.

گفته میشود: در زمان حاکمیت گروه طالبان، یک گروه از کشورهای خارج به بهانه ی شکار وارد افغانستان شدند و دها قلم آثار باستانی کشور را به غارت برده اند.

شماری ازمردم ولایات حوزه غرب نیز که چند روزقبل درولایت هرات به خاطرآمدن اعراب شکارچی تظاهرات نموده بودند،  میگویند: طی سالیان متمادی جنگ درافغانستان ، ازکشتن انسانها تا شکار حیوانات و سرقت منابع زیرزمینی افغانستان برنامه های یست که ازسوی خارجی ها تهیه میگردد وکسانی درداخل کشور نیز آنها را همراهی میکنند.

این در حالی است که براساس فرمان «حامد کرزی رئیس جمهورکشور» شکار حیونات کمیاب در افغانستان ممنوع اعلام شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top