مردم نيمروز: آب دركوزه وما تشنه لبان ميگرديم!

درحالیکه در یای خروشان نیمروز به کشور ایران سرازیر میشود . اما كمبود چشمگير آب آشاميدني صحي دراين ولايت زندگي باشنده گان اين شهررا با بحران جدي روبرو ساخته است. گفته ميشود: با اينكه مقامات مركزي بارها وعده هاي مبني بررفع مشكل كمبود آب آشاميدني دراين ولايت را داده اند، اما تاكنون به هيچ يك ازاين وعده هايشان عمل نكرده اند.كمبود آب درنيمروز

آب از جمله ضروریات اولیه اي انسانهاست وبدون آب زندگی ميسرنميباشد. اما باشنده گان ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان تا به اكنون با تشنگی بسر می برند.

درحال حاضر در شهر زرنج تنها یک لوله‌ی آب صحی به قطر 4 اینچ از كشورایران وارد افغانستان می‌شود،که توسط شش نل روزانه دوساعت فعال است و در اختیار مردم این شهر قرار دارد.

گفته ميشود:درحال حاضر يك بشكه 20 ليتره آب آشاميدني صحي درولايت نيمروزبه مبلغ 20 افغاني براي مردم بفروش ميرسد.

باشنده گان نیمروز باید به شب زنده داری بپردازند وساعت ها به صف های طولانی انتظار بکشند تا یک بشکه ای آب اشامیدنی صحي بدست آورند.

از سوی هم والی نیمروز نیز از نبود اب اشامیدنی در این ولایت اظهار نگرانی کرده می گوید : نبود اب باعث شده است، تا شماری ازباشنده گان نيمروزبه ایران مهاجر شوند.

گفته ميشود: روزانه نکر ها ی آبکش که از این اب های ایستاده وگندیده پر شده ،بالاي شهر وندان نیمروزی در بدل یکهزار افغانی بفروش میرسد.

برخي ازكارشناسان امورميگويند: درحالیکه سالانه بيشتر ازصد میليارد مترمكعب آب درياي هلمند که از نزدیکی شهر نیمروز می گذرد به ايران سرازير مي‌شود، كه نزديك به مليونها دالرارزش دارد، اما بي توجهي دولت باعث گرديده تا اين مردم سالها را با رنج كمبود آب آشاميدني صحي بسرببرند.

گفتي است براثراستفاده مردم از آب آشاميدني غيرصحي درنيمروزبرشماربيماران افزايش بي سابقه ي رونما شده است.

درهمين حال اين عالمان ديني دراين ولايت نيز ازدولت ميخواهند، تا به مشكل آب آشاميدني مردم نيمروزتوجه جدي كنند، درغير اين صورت يك فاجعه انساني دراين ولايت بوقوع خواهد پيوست.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top