مسئولان كميسيون مستقل: ازبرگذاري انتخابات شفاف ومورد پذيرش مردم افغانستان وجامعه جهاني خبرميدهند

مسئولان كميسون انتخابات ميگويند: انتخاباتي را برگذاري مينمايم كه مورد قبول همه احزاب،مردم وجامعه جهاني قراربگيرد. ليلا احراري يكتن ازكميشنران اين كميسيون كه به ولايت هرات سفركرده است ميگويد: پروسه ثبت نام كانديداهاي رياست جمهوري وشوراي ولايتي وهمچنان اخذكارت راي دهي توسط واجدين شرايط راي دهي تا به اكنون به موفقيت پيشرفته است.Clip 002 Lila Ehrari Kemeshnar Kamsion Entekhabat

نگرانی از عدم برگزاری انتخابات شفاف،  حضور گروهای مسلح وطالبان وارائه نشدن طرح امنیت انتخابات تاهنوز یکی از دغدغه های عمده در بیشتر ولایات افغانستان دانسته میشود.

مسئولان كميسيون انتخابات ميگويند: دركل درافغانستان شش هزار مركزانتخاباتي وجود دارد كه درغالب آن مجموعه بيست وشش هزار محل راي دهي ميباشد.

ليلا احراري يكتن ازكميشنران كميسيون انتخابات كه به هرات سفركرده است ميگويد: با اينكه درحال حاضر259 مركزراي دهي درسطح كشور مورد تهديدامنيتي قراردارد، اما آن كميسيون مصمم است تا يك انتخابات شفاف وقابل قبول را براي مردم افغانستان و جامعه جهاني برگذارنمايد.

مسئولان كميسيون انتخابات همچنان ميگويند: كه كميسيون سمع شكايات انتخاباتي، با جديت تمام با آن عده ازكارمندان دولتي كه خواسته باشند، به نفع كدام كانديد خاصي كمپاين كنند، برخورد جدي وقانوني مينمايد.

ليلا احراري ميگويد: انتخابات رياست جمهوري وشورهاي ولايتي به وقت وزمان معينه اش بدون قيد وشرط برگذارميگردد.

اين درحاليست كه شماري ازكارشناسان امور از روند توزیع کارت ها در ولایات مختلف افغانستان ابراز نگرانی ميكنند.

آنان ميگويند: دربرخي از ولایات افغانستان هزاران مورد تقلب در پروسه توزیع کارت رای دهی صورت گرفته که می توان صدور کارت برای افراد پایین تر از سن واجد شرایط رای دهی و روشن نشدن هویت زنان یاد کرد.

قرار از بتازیح 16 حمل سال 1393 انتخابات ریاست جمهوری وشوراهای ولایتی کشور برگزار شود.

اما مسوولان کمیسیون انتخابات هرات تاکید می کنند که این موارد در پروسه توزیع کارت رای دهی در در این ولایت به مشاهده نرسیده و فیفا از روند این پروسه در این ولایت ابراز رضایت کرده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top