معرفی شدن مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات هرات به سارنوالی

مسئوولان دفتر ساحه یی کمیسیون مستقل انتخابات ولایت هرات و هیات دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات، از سوی کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی این ولایت به سارنوالی معرفی شدند.

فرشته هشام رئیس دفتر ساحه یی کمیسیون مستقل رسیده گی به شکایت های انتخاباتی در هرات میگوید: در کنار رئیس و چند کارمند ارشد دفتر ساحه یی کمیسیون مستقل انتخابات هرات، هیات دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات نیز که برای نظارت از روند بازشماری رای ها به هرات آمده بود، در پیوند به تقلب های گسترده انتخاباتی به سارنوالی معرفی شده است.

او تاکید می کنند، که به علت تقلب های گسترده، ده ها هزار رای در این ولایت نیز باطل اعلام شده اند.

اما مسئوولان دفتر ساحه یی کمیسیون مستقل انتخابات در هرات این اقدام کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی را پیش از وقت می دانند و تاکید دارند، که هیچ سندی مبنی بر دست داشتن آنان در تقلب های انتخاباتی وجود ندارد.

احمد شاه قانونی رئیس دفتر ساحه یی کمیسیون مستقل انتخابات انتخابات در هرات میگوید: این اقدام کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی را خودسرانه و عجولانه می خواند.

درهمین حال شماری از نامزدان معترض انتخابات مجلس نماینده گان در هرات از این تصمیم کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی استقبال می کنند.

آنان تاکید میکنند، از دست داشتن مسئولان کمیسیون انتخابات به تقلب های گسترده انتخاباتی در هرات اسناد زیادی در دست دارند و این اسناد شان را در کنار اینکه با کمیسیون مستقل رسیده گی به شکایت های انتخاباتی هرات سپرده اند، با دفاتر مختلف همانند (فیفا، تیفا، یونامه) نیز شریک ساخته اند.

این درحالیست که بیش از صد تن از نامزدان انتخابات مجلس نماینده گان در هرات به نتایج نخستین این انتخابات اعتراض دارند و دو روز می شود، که در مقابل دقتر ساحه یی کمیسیون مستقل انتخابات در این ولایت خیمه تحصن برپا کرده اند.

این نامزدان کمیسیون های انتخاباتی را به دست داشتن در تقلب ها و بررسی نکردن این تقلب ها متهم می سازند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top