مقامهای افغانستان وایران: کارمجدد پروژه خط آهن هرات – خواف به زودی آغاز میگردد

پروژه خط آهن هرات – خواف ایران که ازچند سال به این طرف کار عملی ان بدلایل نامعلوم متوقف گردیده قرار است تا بهار سال آینده دوباره آغاز شود.بتازه گی، سفیر کشور ایران در کابل همراه با مسولان محلی هرات از مناطق اجرای این پروژه در مناطق مرزی هرات با کشور ایران دیدن نموده وبر فعالیت دوباره این پروژه تاکید کرده است.عکس سفیر ایران

مسولان کنسولگری ایران درهرات میگویند: از جمله چهار قطعه پروژه راه آهن هرات – خواف ایران، دو قطعه ان که در داخل کشورایران است خط اندازی و تکمیل گردیده وقطعه سومی که در مسیر مشترک میان دو مرز قراردارد در حال تکمیل شدن است.

آنان تاکید دارند که دولت افغانستان متعهد به ساخت قطعه چهارم این خط آهن می باشد،ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.

گفته میشود: قطعه چهارم پروژه خط آهن که بطول  60 کیلومتر از ولسوالی غوریان الی داخل شهرهرات است، تاکنون کار عملی آن آغاز نیافته است.

انجینر عبدالباری صدیقی رئیس خط آهن وزارت فوائد عامه کشور میگوید: دولت افغانستان بر اساس تعهداتش مبنی بر فراهم ساختن زمینه کار، تامین امنیت روند کاراین خط آهن درست عمل نموده ولی دولت ایران بدلایل نامعلوم روند، فعالیت قطعه سوم این خط را متوقف ساخته است.

او گفت  در دیدار نهائی آنها که همراه با سفیر کشور ایران در کابل از این پروژه صورت گرفت، هردو کشور یکبار دیگر متعهد با ادامه فعالیت این پروژه شدند وحالا تلاش ها برای زمینه سازی فعالیت این پروژه تا بهار سال آینده آغاز شده است.

ازسوی هم محمد رضا بهرامی سفیر کشورایران در کابل میگوید: در ابتدا نیاز است بمنظور تکمیل ساختن قطعه سوم زمینه ها آماده گردد  وپس از ان برنامه تنظیم آغاز کار قطعه چهارم شروع شود.

درهمین حال سید فضل الله وحیدی والی هرات میگوید: دولت ایران تاکنون در اجرای این پروژه صادقانه عمل نموده و دولت افغانستان نیز در صدد جستجوی منابع  قرار دادکننده برای تکمیل کار خط چهارم در داخل افغانستان هستند.

پروژه راه آهن هرات – خواف یکی از عمده ترین پروژه های خط آهن در کشور به حساب می آید،که از7 سال به این طرف جریان دارد وتاهنوز تکمیل نشده است.

گفته میشود: طول مجموعی این پروژه 191 کیلومتر است که  76 کیلومتر آن درداخل ایران و 115 کیلومتر درداخل افغانستان ساخته میشود.

بگفته مقام های ایرانی تاکنون 90 میلون دالر در این پروژه به مصر ف رسیده است.

خط داخل ایران این پروژه از بودجه  آنکشور وهزینه های دیگر آن درداخل افغانستان از کمک های بلاعوض ایران برای افغانستان تامین خواهد شد.

با تکمیل شدن پروژه خط آهن هرات خواف ،غرب افغانستان برای نخستین بار دارای راه آهن می شود و از طریق شبکه راه آهن سراسری ایران، به شبکه راه آهن ترکیه – اروپا و بندرهای ایران در خلیج فارس راه پیدا می کند.

آگاهان امور اقتصادی، خط آهن میان افغانستان و ایران را یکی از پروژه های زیر بنای اقتصادی عنوان کرده و می‌گویند: توسط راه‌آهن سهولت های خوبی برای انتقال اموال تجار بوجود می آید.

با عملی شدن این پروژه، افغانستان ازطریق شبکه خط آهن ترکیه- اروپا و بندر های  ایران در خلیج فارس راه پیدا میکند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top