نو روز 1391 درولایت هرات به گونه ویژه تجلیل گردید

جشن نوروز از جمله عنعنات و رسوم ديرينه كشور ما است كه درولايات مختلف به اشكال گوناگون باشکوهمندی خاص از آن تجليل ميگردد.

ولايت هرات نيز از اين امرمستثنا  نبوده وهمه ساله با فرار رسيدن نو روز، هراتيان به گونه ويژه اي با بلند نمودن علم مبارک در جوار زیارت سلطان میرعبدالواحد شهید از اين روزها پذيرايي مي كنند.

مراسم تجلیل از اولین روز سال نو، همه ساله در ولایت هرات به صورت با شکوه از سوی مردم و مسئولین دولتی برگزار شده و با پیروی از رسم کهن جهنده بالا، بهار را آغاز مینمایند.

در همایش که بمناسبت تجلیل ازنوروزبا حضور شمار زیادی از مسئولین دولتی، متنفذین و مردم هرات ترتیب یافته بود، قوماندان امنیه ولایت هرات گفت: بسیاری از دستها کار میکند تا آرامش مردم افغانستان از بین رود و در این زمینه نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را خواهند کرد تا این دستها، حلقات و افراد را از بین ببرند.

وی افزود: دشمنان افغانستان همیشه در فکر این میباشند تا با بهانه های گوناگون، امنیت مردم افغانستان را ازبین ببرند.

ازسوی دیگر: درهرات نمودهای سنتی نوروز، اگرچه در سالهای اخیر تا اندازه ای رنگ باخته است، ولی کم و بیش نمودهای از آن به چشم می خورد که تجلیل چهارشنبه سوری (چهارشنبه آخر سال) از آن جمله است.

شماری از زنان ومردان هرات ميگويند: كه سيزده بدر از جمله عنعنات بسيار ديرينه هراتي است كه عمدتا در اين روز زنان و دختران  به دامن صحرا ميروند.

به گفته آنان: دختران دم بخت ، تار علف ها را هفت گيره ميزنند و با بستن هر گيره نيت ميكنند تا به ارزوي شان برسند و تلاش ميكنند تا گيره ها را با مهارت خاص بسته نمايند تا مبادا گيره سبزه پاره شود و خداي نخواسته به مراد دل شان نرسند.

هرچند تعطيلي عمومي و دولتي در افغانستان بمناسبت سال نو فقط روز اول سال نو است، ولي در ولايت هرات رواج است كه چهارشنبه اول سال و سیزدهم نوروز نیز، فعالیت های تجاری و کسب و کارهاي شخصي ، عملاً تعطیل ميگردد و مردم به تفریحگاه ها و دامان طبیعت می روند.

چهار شنبه اول سال نیز روزی است که در کنار روز اول نوروز , مردم افغانستان به تفرجگاه ها می روند و از این روز تجلیل به عمل می آورند.

 امروز شهر هرات نسبتاً خالی بود و تمام خانواده ها باگرمی به طرف تفریحگاه ها رفته بودندو در کنار خانواده های شان از این روز به خوشی تجلیل کردند.

از روز اول سال در هرات در حالی تجلیل به عمل می آید که تدابیر امنیتی از سوی نیروهای امنیتی ، در این ولایت به شدت گرفته شده است.

گفته میشود : تعداد زیادی ازنیروهای پولیس ،اردو وامنیته ملی بخاطر امنیت شهریان هرات در داخال شهر و تفرجگاه ها گماشته شده اند.

شهروندان هرات در حال از روزنوروز تجلیل به عمل می اورند که امسال ولایت هرات نسبت به سال های گذشته سرد ترمی باشد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top