نگراني از وضعيت بيجاه شده گان داخلي در ولايت هرات

مسولان كميسيون مستقل حقوق بشر درحوزه غرب با نگرانی از افزایش مهاجرت بیجا شده گان داخلی دراین ولایت خواهان رسيده گي به وضعيت نابسامان آنان وزمينه سازي بازگشت دوباره شان به مناطق اصلی آنها گرديده اند.

ازسوي هم مقامهاي محلي درولايت هرات ميگويند: هجوم بيجا شده گان ولايات غوروبادغيس را يك برنامه سياسي دانسته اين بيجا شده گان را دربرخي ازناامني هاي هرات دخيل ميدانند.عكس بيجاه شده گان داخلي

مسئولان كميسيون مستقل حقوق بشر درحوزه غرب افغانستان ميگويند: نزديك به 500 خانواده بيجا شده ازولايات غور وبادغيس به ولايت هرات سرازيرشده اند.

آنان ميگويند: اين بيجاه شده گان درسه نقطه ولايت شهرهرات اسكان گزيده اند، كه با مشكلات سخت معيشتي روبروهستند.

سيدعبدالقادررحيمي رئيس كميسيون حقوق بشرحوزه غرب كشورميگويد: اطلاعات بدست آمده بيانگرآنست كه اين بيجاه شده گان تعدادي ازاطفال شان را به اثرنبود امكانان اوليه ازدست داده اند.

درهمين حال مسئولان محلي ولايت هرات نيزهجوم بیجاشده گان ولایات غور وبادغیس را یک برنامه سیاسی دانسته واز دست داشتن آنان در ناامنی های ولایت هرات خبر میدهند.

ازسوي هم مسولین اداره مبارزه باحوادث طبیعی درزون غرب میگویند: احتمال میرود با فرارسیدن فصل زمستان ده هاهزار باشنده ولایت غور به هرات هجوم بیاورند.

ولایت هرات  در غرب افغانستان طی چند ماه گذشته شاهد هجوم هزاران تن از مهاجرین و بیجاشده گان ولایات غور وبادغیس بوده است.

مقامهاي محلي ولايت هرات تاكيد دارند كه هر ولایت بودجه اختصاصی برای حمایت از آسیب دیده گان دارند وتاکنون ولایات غور وبادغیس در این راستا توجه لازم را نکرده اند.

آنان ميگويند: که هرات ظرفیت پذیرش بیجا شده گان بیشتر این را ندارد وباید نهاد های مسول  کمک هایشانرا به مناطق اصلی این مهاجرین انجام دهند تا انان مجبور به ترک مناطق شان نشوند.

ازطرفي هم مسولان موسسه UNHCR   تاکید دارند که شماری ازاین مهاجرین روند توزیع کمک های آنان را نیز به چالش کشیده اند.

در دوماه گذشته ما در چندین مورد مشاهده کردیم که برخی افراد چندین بار با نام های مختلف از ما کمک دریافت کردند، که در زمینه ما را بامشکل مواجه ساختند وما این را میپذیریم که در برخی موارد فساد هم در این زمینه  زید خل بوده است.”

بااین حال صدها تن ازخانواده های بیجا شده ولایت غور که بتازگی وارد شهرهرات شدند می گویند، خشکسالی ها وناامنی درمناطقشان باعث مهاجرت انان به هرات گردیده است.

آنان ادعا دارند که به دلیل عدم  توجه مسولان در قسمت مواد غذایی ولباس در چند روز گذشته  شماری از اطفال و زنان جان های شانرا از دست دادند.

براساس قانون اساسی، هرتبعه ي افغانستان حق دارد، درهرنقطه از افغانستان زندگی کند.

برمبنای آمارهای ارائه شده، از آغاز سال روان تاکنون بیشترازسه هزار خانواده بیجاشده به هرات روی آوردند و احتمال میرود ده ها هزارتن دیگرازباشنده گان ولایت غور تا رسیدن فصل زمستان به این ولایت مهاجر شوند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top