نگراني مردم هرات ازافزايش بيماري هيپاتيت نوع بي «زردي سياه»

شماري ازمردم درولايت هرات ازافزايش بيماري هيپاتيت نوع بي ابرازنگراني نموده، ميگويند: اگر مسئولين به صورت جدي با اين مريضي مبارزه نكنند، خطرات اين بيماري بصورت جدي تردرآينده مردم تهديد خواهد نمود.درهمين حال مسئولین شفاخانه ی حوزوی ولایت هرات میگویند: ازاول سال روان تا کنون نزدیک به صد واقعه ی هپاتیت B و یا زردی سیاه در این مرکز به ثبت رسیده است،كه این رقم افزايش اين بيماري نه  بلكه نسبت به گذشته آگاهي وافزایش مراجعین را نشان میدهد.

زردی سیاه یا هپاتیت نوع بی یکی از بیماریهای بسیار خطر ناک ساری است که گفته ميشود: این اواخر در کشورافزایش یافته است.

شماری از مردم درولايت هرات نيز از افزايش روزافزون بيماري هيپاتيت B يا زردي سياه دراين ولايت ابرازنگراني ميكنند.

آنان میگویند: ریاست صحت عامه ی ولایت هرات در این امر ناکام بوده و نتوانسته به نحو احسن در مورد بیماری هپاتیت نوع B و یا زردی سیاه اطلاع رسانی و یا مقابله جدي نمايد.

درهمين حال داكتر میرابراهیم بصیم مسئول بخش بیماری های ساری شفاخانه ی حوزه وی ولایت هرات ميگويد:از آغاز سال جاری تا کنون نزدیک به 100 مورد بیماری زردی سیاه در شفاخانه ی حوزوی اين ولایت به ثبت رسیده است.

وي افزود: رقم  این تعداد بيماران زردی سیاه در 5 ماه گذشته سال روان كشف گرديده است، در حالی که اين رقم در دوازده ماه سال گذشته 80 واقعه ثبت گرديده بود،كه اين بيانگردستيابي به امکانات پيشرفته مراکز صحی در سطح حوزه ی غرب کشور میباشد.

داكتربصیم با تاكيد  براينكه اين مريضي  درحال افزايش نبوده ميگويد: در زمینه ی اطلاع رسانی از این بیماری مرگبار برنامه های جدی از سوی مسئولین صحت عامه هرات روی دست گرفته شده تا مردم را از اضرار این ویروس ساری آگاه بسازند.

به گفته ی مسئولین شفاخانه ی حوزوی هرات بیشترین واقعات این بیماری از ولسوالی های زنده جان و غوریان این ولایت مشاهده شده است.

زردی سیاه بیماری است که به گفته داكتران به تدریج جگر را متاثر ساخته و سبب التهاب آن می شود.

از جمله عوامل انتقال این بیماری نیز تبادل خون ، استفاده از یک سرنج بطور مشترک ، مقاربت های جنسی ، استفاده از وسایل جراحی ، وسایل سلمانی ها و همچنین در جریان ولادت از مادر به نوزاد منتقل می گردد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top