نگرانی از رکود صنعت شالبافی درولایت هرات

شماری از شالبافان ولایت هرات، از رکود شدید این صنعت خبر داده و می گویند از 400 دستگاه شالبافی در ولایت هرات تنها 6 دستگاه بافت ابریشم به فعالیت خود ادامه می دهند. مسئولان صنف شالبافان علت اصلی رکود این صنعت را از بین رفتن فارم های “پیله ابریشم” در هرت عنوان می کند.شربافی درهرات

صنعت دیرینه ای که با وجود تلاش دست هایی هنرمند، نفس های اخیر خود را می کشد، درحال مردن است.

این صنعت شال بافیست، که با قدمت چند صد ساله از تارهای ظریف ابریشم تکه هایی را  با نمادهایی از فرهنگ هرات باستان نقش می بندد.

تعداد انگشت شماری از شال بافان هرات که تا کنون به کار خود ادامه می دهند  می گویند: با وسایل بسیار قدیمی بافنده گی که از پدران ونیاکانشان به ارث برده اند، دستمال و شالهای تزئینی را تولید می کنند.

«ما ازابریشم هرات لنگی(دستار) درست میکنیم ودرکنار آن دستمال وشالهای ابریشمی را نیزدرست میکنیم که به خارج ازکشورصادرمیگردد واز ارزش بسیار بالای برخورداراست. »

« قبل ازانقلاب سردارمحمد داوود خانه جاده ی جنوبی مسجد جامع بزرگ شهرهرات بنام جاده ی شربافا (شالبافان) یاد میشود که متسفانه درحال حاضر به جز چند دوکان محدود، دیگرهیچ خبری ازبافندگی نیست. »

اما کسبه کاران این صنعت با ارزش، ازکاهش قابل توجه دستگاه های شال بافی در هرات خبر می دهند.

عباس اعظمی وکیل صنف شال بافان ولایت هرات می گوید: که از 400 دستگاه بافندگی ابریشم تنها 6 دستگاه  آن هم به طور پراکنده به فعالیت خود ادامه می دهند.

آقای اعظمی علت اصلی رکود شدید شال بافی را از بین رفتن فارم های” پیله ابریشم” درهرات  بیان می کند.

کاهش فعالیت صنعت های  کهن درولایت هرات در جریان چند سال اخیر نگرانی ها وشکایات کسبه کاران  را بیشتر ساخته است.

در حال حاضر برعلاوه صنعت شالبافی، صنعت های کاشی سازی ومسگری نیز به حالت رکود قرار دارد.

شماری از شهروندان هرات میگویند: عدم توجه دولت ونبود یک برنامه منظم برای تقویت وحفظ این صنعت ها باعث شده است تا روز بروز این صنعت های باستانی کشور به فراموشی سپرده شوند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top