نگرانی از ناامنی های ولایت فراه

در حالى که مقام ها در فراه مى گويند که امنيت اين ولايت در اين اواخر بهتر شده اما شماری از باشنده گان فراه از ناامنى ها شکايت دارند و خواهان تأمین امنیت بیشتر مى باشند. مسوولان محلى فراه هم فعالیت طالبان را می پذیرند، اما میگویند که نقش و حضور این گروه نسبت به سال گذشته دراین ولایت کاملآ تضعیف گردیده است. این نگرانی ها، درحالی ابراز می شود که به گفته باشنده گان فراه در این اواخر، علاوه بر فعالیت طالبان مسلح در شمارى از ولسوالی ها، ناامنی به شهر فراه و خصوصاً مسیر شاهراه هرات- قندهار  و راه فرعی فراه رود-فراه نیز سرایت کرده است.

مقامهای محلی درولایت فراه میگویند: درسال روان طالبان در عرصه ی تمام فعالیت های شان درولایت فراه ناکام بوده اند و این گرره در آن منطقه کاملآ تضعیف گردیده است.

محمد آصف ننگ والی فراه تامین امنیت و اعمار بند بخش آباد را از جمله دستآورد های مهم اداره محلی آن ولایت بیان کرده میگوید: حکومت محلی درتمام ولسوالی های ده گانه فراه حاکمیت مطلق داشته و نقش و حضور مخالفین دولت تضعیف شده است.

درهمین حال شماری از متنفذین و باشنده گان ولایت فراه میگویند که وضعیت امنیتی این ولایت روز به روز خراب شده و مردم  حتی در نواحی شهر فراه مرکز اين ولايت هم احساس امنیت نمی کنند.

حاجی عبدالستار حسینی یکتن از متنفذین فراه میگوید: اگر دولت به امنیت این ولایت توجه نکند، فراه به سرنوشتی همانند کندوزه وهلمند روبرو بخواهد گردید و سایر ولایات کشور بخصوص ولایات همجوار نیز از طریق این ولایت ناامن خواهد شد.

والی فراه نیز حضور طالبان را تائید میکند اما میگوید که این گروه به تناسب سالهای قبل تضعیف شده است و توانایی هیچ نوع فعالیت نگران کننده ی را ندارد.

وی افزوود: وضعیت امنیتی اکثر ولسوالی های این ولایت نسبت به گذشته بهتر شده و طالبان توان رویارویی و مقابله با نیروهای های امنیتی افغان را ندارند.

بااین همه گفته های وجود دارد که کشورهای همسایه تلاش می کنند، تا با حمایت از افراد مسلح مخالف دولت این ولایت را ناآرام بسازند، اما مخالفين مسلح توان مقابله با نیروهای امنیتی افغان را ندارند.

شماری هم میگویند که طالبان مسلح، از طرف شب به برخی از قریۀ جات آن ولایت می آیند و تا حوالی صبح در آن مناطق گشت و گذار می کنن و سر صبح، دوباره به جاهای اصلی شان برمیگردند.

آنان امنیت فراه را خوب توصيف کرده میگویند که فعالیت پولیس، در اکثر ساحات بیشتر شده و امنیت شاهراه فراه – هرات و فراه – کندهار نیز تأمین گرديده است.

فراه یکی از ولایات نسبتاً نا امن غرب افغانستان می باشد که مخالفین مسلح دولت در آن نفوذ و فعالیت خرابکارنه دارند.

طی سال جاری  موارد متعددی از حملات تروریستی، اختطاف ، آزار و اذیت و ماین گذاری در کنارجاده های منتهی به آن ولایت گزارش شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top